
Als je iets wilt met een mooi design, dan koop je Italiaans. Als je iets wilt wat gewoon werkt, dan koop je absoluut never nooit te nimmer Italiaans. Italiaans ziet er vaak bruut uit, maar op de lange termijn heb je er geen fuck aan. En meestal is de benodigde corruptie niet in de aankoopprijs inbegrepen. Is nu Defensie dus ook achter. Zij hebben twintig
NH90-helikopters aangeschaft van het Italiaanse Agusta, en die worden allemaal te laat geleverd maar dan wel boordevol technische
problemen. En die aantijging van corruptie dan? Die is er niet, maar Defensie heeft zonder schroom een paar wentelwiekFyra's gekocht bij een bedrijf wat in de jaren '90 nog betrokken was bij dusdanige
corruptie dat de Belgische regering er over viel. Sterker nog, het moederbedrijf van Agusta is
Finmeccanica, waar geheel niet toevallig het
AnsaldoBreda van de Fyra ook onder valt. En
Finmeccanica is de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege, drie keer raden,
corruptie! O ja, en het leveren van materiaal en kennis aan het
Syrische leger midden in de opstand. Maar goedkoop dat het helikoptertje is voor Defensie, nou nou nou. Het zal wel weer niet mogen van Moedertje EU qua aanbestedingsregels, maar als je een goed functionerende marinehelikopter wil en tegelijkertijd serieus genomen wilt worden, ga je natuurlijk minimaal voor de
Sikorsky SH-60F Seahawk. De website is een stuk minder fancy dan die van de Italiaanse NH90, maar hey, hij vliegt wel. En goed ook. Is ook wat waard. Lekker zaken doen met corrupte Italianen om goedkoop aan faaltreinen en blunderheli's te komen. Goed bezig, Nederland! Zo gaat hij lekker. Goedkoop uit Italië is uiteindelijk altijd duurkoop uit Ifalië.