NS-baas Bert Meerstadt geeft zichzelf schouderklop
Directeur NS Bert Meerstadt vindt het wel goed zo. Hij weigert op te stappen. Gek, want hij doet niet waar hij voor betaald wordt. Heel erg veel voor betaald wordt. Als in: 480k per jaar. Dan zou je zeggen, dat is een beloning voor iemand met het talent om problemen goed te ondervangen. Ha. Als de NS iets niet kan, is het problemen goed ondervangen. Zie ook: winterdienstregeling. En uiteraard: de Fyra. Toch weigert Bert afstand te doen van zijn gouden troon. Ondanks de aanhoudende fiasco's ziet hij zichzelf nog steeds als de juiste man op de juiste plaats. Terwijl hij (en zijn Belgische collega) gisteren toch even lelijk door de mand vielen tijdens de hoorzitting van het Benelux Parlement (*) over de Fyasco. Dit is een korte reconstructie. De NS en de NMBS wilde furore maken met een hippe hogesnelheidstrein. Goed voornemen. Vervolgens werd bij een Italiaanse faalfabrikant de goedkoopst mogelijke hogesnelheidstrein gekocht. Die bleek -al tijdenlang- compleet waardeloos te zijn. Goh. Toch gekocht. Toch doorgezet. En vervolgens alle andere treinverbindingen tussen België en Nederland gesloopt, zodat reizigers gedwongen worden de duurdere Fyra te nemen. Die vervolgens nauwelijks rijdt en waardoor alle Fyra-reizigers voor lul staan. En nu geven de NS en de NMBS dus het Italiaanse AnsaldoBreda de schuld van alle problemen. Lekker makkelijk. Je kunt moeilijk de McDonalds de schuld geven van je obesitas als je er elke dag gaat eten. Bert Meerstadt en zijn NS hebben willens en wetens een prestigieus faalproject door lopen drukken. Faalfazanten. Iedereen weet dat als je een betrouwbaar hogesnelheidsnetwerk wilt, je daar flink geld voor zal moeten neerleggen. En bij Japan Railways Group een offerte moet opvragen in plaats van bij die Italiaanse faaltreinenbakkers. Bert Meerstadt doet niet waar hij goed voor betaald wordt en zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Die man vertrouwen wij immers onze modeltrein op de zolderkamer nog niet toe.