Oman, blijf van onze stoomboot af
De SS Rotterdam is een stukje Hollandse glorie aan de kade van Katendrecht. Katendrecht was vroeger het middelpunt van de Rotterdamse haven. Het Deliplein was een bruisend stadsplein vol met getatoeëerde zeelui, kroegen en prostituees. Inmiddels is Katendrecht volstrekt dood gestadsvernieuwd en heeft het meer weg van een droeftrieste Vinexwijk midden in de stad, inclusief (zich) doodvervelende k*tjeugd. Maar godzijdank heeft Katendrecht de SS Rotterdam aan haar kades liggen. Honderden reizen over alle oceanen, duizenden mensen de hele wereld over gevaren, onderdeel van de legendarische Holland-Amerika Lijn. History galore. Na haar actieve periode werd het schip een drijvend speeltje voor investeerders. In 2005 kocht woningcorporatie Woonbron het schip op. Na een epische reeks van bestuurlijke blunders, opstappende bobo's, (asbest)problemen met de verbouwing, ruzie met overheden, rechtszaken tot aan het Europese Hof en opeenvolgende budgetoverschrijdingen komt het totale verlies van Woonbron zo'n beetje uit op 250+ miljoen euro. Wat uiteraard wordt doorgeschoven naar de klanten, leer ons bestuurders kennen. Maar het kan nog gekker: de 'Grand Dame' staat op het punt om verkocht te worden. Aan Oman. Voor, hou u vast, 25 miljoen (hopen ze)! Totaal. Gestoord. Niettan?