Politieke TV-spotjes kosten tussen 10K en 15K
Dat wil je toch weten: hoeveel euro's slaan politieke partijen stuk met het inkopen van last minute zendtijd om politieke TV-spotjes de huiskamer van de zwevende kiezer in te stralen? Los van de bestaande 'zendtijd voor politieke partijen' waar toch geen hond naar kijkt, kopen de partijen momenteel ook complete gedeeltes van reclameblokken op. Want u wordt nog niet genoeg lastig gevallen met verkiezingsposters, spandoeken, folders, ludieke youtube-filmpjes, banners, pop-ups, facebookspam, ontelbare politieke tweets, reclame op apps en de triljoentriljard nieuwsuitzendingen waar de politici om de 5 minuten in beeld zijn. VVD, PvdA en D66 zijn inmiddels al te zien tussen de Glorix en maandverbandreclame door, en ook de SP gaat haar royale campagnebudget aanspreken in de strijd om de commercials. Volgens de salesmanager van RTL heeft de zender net een aanvraag binnen van de socialisten. Roemer gaat die verloren zetels proberen terug te winnen via de televee. En dan nu de meest Hollandse vraag die je hierover kunt stellen: Wat moet dat allemaal kosten? Verslaggever Leon Willems van het FD zocht het even op (mirror) en kwam tot de volgende bedragen. Een spotje vlak voor het laatste lijsttrekkers debat op 11 september bij de NOS doet ongeveer 11.500 euri. Check de tarfiefkaart van de STER hier in PDF. Even ter vergelijking: tijdens het EK van dit jaar lagen de prijzen tussen de 19.000 en 97.000 euro. Per halve minuut! Bij het commerciële RTL hangen de tarieven logischerwijs af van de kijkcijfers. In 2010 keken er ongeveer 1,5 miljoen mensen naar het Carredebat. In dat geval zal een spotje tussen de 10.000 en 15.000 euro moeten opleveren. Dat lijkt veel maar is in werkelijkheid peanuts. Ook bij die reclameboeren is het crisis dus iedere euro is welkom. De komende tijd zullen kosten noch moeite worden gespaard om u toch maar vooral naar het stemhokje te bewegen. Op uw TV zit namelijk geen adblocker en op de andere zenders is het net zo erg. Zappen is geen optie. TK2012 wordt op TV beslist door de partijen (SP & VVD) met de dikste reclame-portemonnee. Want onderzoek wijst uit: DRAMMEN! OP! TV! WERKT! We zijn die Harry Politiekema's nu al zat...