GEEN SPITSTREINEN WEGENS ONWEER DES DOODS
Op gelinkte RGB air mass plaat is de situatie van 06Z ingekleurd. Te zien zijn de isohypsen op 500 en 300hPa en de daarmee samenhangende PVA maxima (ook op 500 en 300hPa). De lijnen spreken voor zich, dat zijn de fronten gepositioneerd rond 8u lokale tijd. De warmte sector is gepositioneerd over Frankrijk en wordt aanzienlijk versmald in de loop van de dag aangezien het KF op het WF inloopt. Mooi te zien is dat door de meest uitgesproken PVA nu de meeste activiteit zich vrij westelijke bevindt. Dit klopt mooi met het verhaal in de guidance van het KNMI. Modellen suggereren ook dat dit neerslag maximum vrij westelijk blijft hetgeen niet betekent dat het oosten de kans op onweer misloopt (!). Langs het KF heeft in princpe geheel NL kans op onweersbuien. Voor het KF uit loopt een convergentielijn mee (te zien op de 07Z kaart van Frankrijk). Op deze lijn wordt door verschillende modellen een neerslagsignaaltje berekend. Buien die hier eventueel op getriggerd zouden worden kunnen profiteren van de aanwezige 0-3km SRH welke op de lijn piekt naar waarden tussen 150-200M^2/S^2. Door gebrek aan 0-6km shear moet het daar echter niet uit de hand lopen. Wel is het even oppassen áls er zich daar een paar buien weten te vormen, dan bestaat de kans op forse hagel en windstoten. Ik heb op dit moment mijn vraagtekens hierbij, de grootste kans hier op naar mijn idee voor het zuiden en zuidoosten, zie kaartje van Jan met de potentiële hagelgrootte net voor het KF uit. Pas nabij het KF worden buien gemakkelijker getriggerd door grootschalige optilling nabij het frontvlak+toenemende cyclonaliteit in de bovenlucht. Hoogst waarschijnlijk zoals nu al zichtbaar is in de vorm van een, al dan niet onderbroken, lijn. Onweer en windstoten lijken de belangrijkste bronnen van dreiging, kans op hagel is er maar deze moet dan redelijk beperkt blijven in grootte. DLS neemt naar het KF toe (30-35kt) en zou voor enkele vrij goed georganiseerde onweders moeten zorgen. Timing is vrij eenduidig: rond 15-16Z Zeeland binnentrekkend en het NO begin van de nacht verlatend. EN DAAROM SCHRAPPEN DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN ALVAST TREINEN UIT DE MIDDAGSPITS.