Fonds Podiumkunsten is incestueus 020-bolwerk
En dan nu in de categorie 'goh, dat verwacht je niet'. Het Fonds Podiumkunsten blijkt een blank bolwerk dat vooral bestaat uit Amsterdammers. Twee weken geleden heeft het Fonds Podiumkunsten bekend gemaakt hoe het gratisgeld verdeeld gaat worden over de Nederlandse podiumcultuur. Het gaat om teffusveel centjes, dus is het belangrijk dat het Fonds een goede dwarsdoorsnede vormt van de podiumkunsten en de samenleving. We hebben immers allemaal recht op ons eigen stukje cultuur. Wij doken nog even in deze subsidievijver om te zien of er nog wat boosmaakkarpers uit te vissen waren. Neem bijvoorbeeld de Raad van Toezicht. Gemiddelde leeftijd: 53 jaar. Bestaat uit vijf Amsterdammers (qua woon of werk) en één Utrechter. Niet zo gek dat Amsterdam dus het meeste geld krijgt toegewezen en Amsterdam + Utrecht de top 2 vormen van toegewezen honoreringen. Blijkt het dus middelvingers voor de rest van Nederland, de Amsterdamse grachtengordel bepaalt wel even wat goede cultuur is en wat niet. De voorzitter is u allen overigens welbekend. Dat is namelijk Geert Dales. U weet wel, de man die de Noord-Zuidlijn doordrukte en Amsterdam in een geldverslindende bouwput veranderde. Tevens is hij voormalig graaiende InHolland faalbestuurder. De facepalm die blijft facepalmen, dat is Geert Dales. Dat je dan aan de ene kant jankt dat het niveau van de cultuursubsidies eindelijk eens wordt aangepakt, maar aan de andere kant kiest voor grootgraaiende baantjeshopper Geert Dales als voorzitter. Dat is dus gewoon of heel stom, of heel hypocriet en waarschijnlijk beiden. Maar het Fonds Podiumkunsten heeft meer pareltjes.
Commissies
De commissies van het Fonds (Muziek, Theater, Muziektheater, Dans & Festivals) bestaan uit veertig leden. Van die veertig leden zijn er 38 roomblank. Dat maakt het Fonds Podiumkunsten een blank bolwerk van het kaliber PVV. Cultuur is in dit geval niet multicultuur. Bovendien, Sarif Tribou is een dirigent en Pablo Cabenda zit bij de kunstredactie van de Volkskrant. Dan ben je dus eigenlijk stiekem ook gewoon blank.
De absolute topper in de commissies is echter blaasmuzikant Rutger van Otterloo in de commissie Festivals, die tevens ad-interim is bij Slagwerk Den Haag. Oh, geinig, kijk nu eens in de lijst: Slagwerk Den Haag krijgt zomaar 439.000 euro voor de komende twee jaar toegekend. Zoveel krijgt 070 niet van het Fonds, dus dan is het wel handig als je iemand inside hebt zitten.
Succesvolle cultuur
Weet u wat op het gebied van podiumkunsten het meest succesvolle Nederlandse exportproduct is? Dance. Onze DJ's gaan de hele wereld over, net als hun muziek. Weet u wat de grap is? Dit doen zij vrijwel geheel zonder subsidie. Gewoon op eigen benen. Het is namelijk iets wat een grote groep mensen met geld (twintigers en dertigers) een fijn stukje podiumkunst vindt en een cultuur die snapt hoe marketing werkt. Zo kan het dus ook.
Conclusie
Het Fonds Podiumkunsten is een geriatrisch-blanke instelling die met tunnelvisie naar Amsterdam kijkt tijdens het verdelen van belachelijk veel taxpoet over hobbyclubs die blijkbaar niet levensvatbaar zijn als ze niet aan het staatsinfuus liggen, terwijl de Dance-scene bewijst hoe een bepaalde kunstvorm zichzelf relevant kan maken zonder subsidie. En dat dan onder de bezielende leiding van Graai Daalders. Als het Fonds Podiumkunsten zou worden opgeheven en het geld worden besteed aan nuttigere zaken, dan merkt 99,9% van de Nederlanders daar niks van qua cultuurverarming. Als een inteeltfonds zoveel geld nodig heeft om iets waar nauwelijks vraag naar is draaiende te houden, is het maar de vraag of zo'n incestueus fonds überhaupt nodig is.