achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Echt onderzoek: FOMO = lulkoek

kokstapel.jpeg Tip voor elk beginnend bedrijf dat een gratis minutenlange reclamespot in het gezaghebbende NOS-journaal wil hebben: fantaseer een onderzoek bij elkaar waarin een zogenaamd groot maatschappelijk probleem rondom kinderen aan de kaak wordt gesteld en noem het 'wetenschappelijk nieuws'. Via het journaal mochten Liesbeth Hop en Bamber Delver van de Nationale Academie voor Mens en Maatschappij de kijker wijs maken dat onze jeugd leidt aan ongeneesbare Fear Of Missing Out en SMS-syndroom. Kort gezegd: kinderen zijn verslaafd aan hun smartfoon. Een heel groot probleem natuurlijk. Behalve dan dat het aantoonbare bullshit betreft. Onze jeugd is inderdaad gek op pingen en whatsappen, net als veel volwassenen trouwens. Maar so what? De afgestudeerde communicatiewetenschapster Hop en de HBO-jeugdwerker Delver hebben niet-gunstige uitkomsten uit hun onderzoek gewoon weggelaten. De Diederik-Stapel-methode zeg maar. Zo blijken Nederlandse jongeren helemaal niet gestressed te zijn en juist tot de gelukkigste en meest relaxte kids van de planeet te behoren. 3 % van de bevraagden bleek niet eens te beschikken over een computer met internet. Vreemd hoor, aangezien het hier ging om een online enquete. Verder blijken veel kinderen heel chill om te gaan met hun lulijzer. Veel cijfers uit het onderzoek staven die bewering maar volgens het NOS Journaal leidt de FOMO desondanks tot zeer veel stress en onderzekerheid. Gelukkig (en natuurlijk niet toevallig) heeft de Nationale Academie voor Mens en Maatschappij een supernoodzakelijke cursus ‘Social Media Professional’ a € 495,- p.p. in de aanbieding voor zogenaamde 'opvoedprofessionals'. Lees: verontruste en onzekere rubberenstoeptegelouders die nadat ze het NOS journaal gezien hebben denken dat kun kroost doodziek is. Hoe pervers wil je het hebben? Het NOS laat zich gewoon voor het karretje spannen van een stel socialmediabullshithoaxers en prijst ondertussen bloedserieus hun koopwaar aan. Aan alle lieve kindertjes van Nederland: vergeet die achterlijke Offlinedag. Er is helemaal niks mis met jullie. Pseudo-onderzoekers Hop & Bambi zijn zelf ziek in hun kop. UPDATE: Om zulks aan te tonen ging ons hagelnieuwe socialmediameisje Zimra met roze plopkap op de Dam staan en maakte de volgende schokkende REPORTAGE!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.