Vodafone dreigde media met advertentieboycot
Trrrring! Daar is hij dan! Het langverwachte grote gebaar van telecomboer Vodafail. Want alle PR-geleerden waren het er over eens. Je kunt niet een week lang storing hebben, snoeihard falen in de communicatie en vervolgens geen cadeautje voor de klanten regelen. De stroom overstappers naar de concurrent moest worden gestopt en daarvoor was Vodafone best bereid om diep in de buidel te tasten: maar liefst VIER DAGEN GRATIS TELEFOON EN SMS krijgen de abo's in ruil voor een week lang gepruts op ieder niveau. Althans, zo lang het netwerk niet down is tussen 2 en 5 mei. De compensatie geldt zowel voor vaste klanten als prepaidsloebers. Nou nou. Poeh poeh. Wat een filantropische weldoenerij. Tranen in onze ogen van zoveel goedertierendheid. Snif. Hoe lang zouden ze bij management daar over hebben moeten brainstormen? Waarschijnlijk net zo lang als over die ONTLUISTERENDE Vodafone-infograpic van een paar dagen terug. Zelden maakte een bedrijf een grotere puinhoop van de informatievoorziening. En het mooie is nog: die hilarische, zogenaamd allesverklarende PDF werd door Vodafone PR zelf naar verschillende media verzonden met het verzoek tot publicatie, zo verklaart een hoestende man in regenjas aan GeenStijl. Toen de Vodafone-baasjes eindelijk doorhadden dat ze zichzelf door die PDF volslagen belachelijk zouden maken, noemden ze het ding een 'concept' en eisten ze een publicatieverbod. Om hun falen kracht bij te zetten dreigden ze ook heel subtiel met een advertentiestop. Het resultaat: de PDF was alleen maar bij GeenStijl te zien. Blijkbaar maken de dreigementen van zo'n premium advertentieboer veel indruk bij sommige (gratis) krantjes. Ondertussen sloopte professor Arnoud Boot een mooiweerbabbelaar van de belboer op BNR: "Vodafone heeft vanuit het oogpunt van bezuinigingen géén backupfacliteit. Dat is een economische keuze in het voordeel van Vodafone."