NS censureert sociale media
Eén ding moet je de Nederlandse Spoorwegen nageven: ongeacht hoeveel bungelende bovenleidingen of bevroren wissels er voor treinuitval en dreigende verdrukking des doods op overvolle perrons zorgen, in de communicatie naar buiten toe is alles altijd helemaal hunky dory. Meest gehoorde downplayzinnetje: 'NS deelt gratis koffie uit'. Hartstikke lief-positief. Maar ook: 'Nee hoor, alles rijdt gewoon', terwijl alles toch echt stil staat. Het gaat namelijk niet om de realiteit, het gaat om hoe je die verkoopt. En NS is nou eenmaal geen vervoersbedrijf meer sinds de halfslachtige privatisering, NS is een semi-commercieel communicatiebureau dat alleen maar hoeft te zéggen dat alles op tijd rijdt, dat er nooit wat stuk gaat en dat chaos op het spoor enkel bij de reiziger tussen de oortjes zit. Eerlijk is eerlijk: NS verkoopt dat goed. Werkt de OV-Chipkaart na jaren nog steeds niet? Terwijl particuliere bedrijfjes uit arren moede zelf maar alternatieven aan het bedenken zijn, begint NS gewoon een ludieke social media-actie. In tegenstelling tot de OV-Faalkaart, werken Facebook & 4Square namelijk wél, dus ga je die gewoon pluggen. Slim! NS snapt: Een goed imago krijg je niet door het halen van prestatienormen, een goed imago krijg je door een goed imago. En da's gewoon te koop. Al moeten alle chagrijnige conducteurs, mopperende machinisten en klagende kioskmedewerkers daarvoor wel HUN BEK HOUDEN.
Hallo! Goedemorgen, NS-reputatiemanagers Gjerryt, Marije, Miryam & Danielle! Letten jullie ook een beetje op je twittergedrag?
Lijstje! Wat leuk! Een NS twitterlijst vol opgelegde blijheid.