Hulporganisaties eisen geld met emo-campagne
Nieuw! Een gewetenscampagne van Partos, de branche-vereniging voor particuliere internationale samenwerking. Persbericht! Hashtagjekrijgtwatjegeeft is een oproep aan mensen om dit kabinet te overtuigen niet te bezuinigen op ontwikkelingshulp. Inclusief emo-video en open brief van prominenten in nepkrant Metro. Bomvol argumenten als solidariteit is tof, naastenliefde is jeej en investeren in ontwikkelingslanden levert echt iets op, meestal. Volgens het persbericht is Oxfam Novib -tussen 2007 en 2010 509 miljoen euro subsidie- de aanjager van de campagne. Aha! Deze campagne is dus niet zozeer gericht op geld investeren in ontwikkelingslanden, maar meer op lijfsbehoud van de hulporganisaties. Die zien hun geldstroom gevaar lopen. En zij investeren nu liever in een red-ons-campagne dan in fondsenwerving die niet afhankelijk is van overheidsgeld. Het geld moet uit de lege schatkist komen, zodat iedere belastingbetaler gedwongen solidair is. En wie niet mee danst, is een misantroop. Denkfout! Waarom niet dezelfde campagne, maar dan gericht op donateurswerving in plaats van subsidiebehoud? Je krijgt wat je geeft, uit eigen keuze. Afhankelijk zijn van vrijwillige donatie in plaats van gedwongen donatie via de blauwe envelop. Solidair met ontwikkelingslanden, maar ook solidair met de schatkist. Hulporganisaties moeten gaan bikkelen om op eigen benen te staan, zonder de subsidie-navelstreng. Net als de rest. Op alles moeten we immers bezuinigen vanwege extreme roodstand. Het geld is op, dus eigen land eerst. Met jullie pauperprotesten. Jup, Het is voor de kabinetshaters erg makkelijk om solidair te zijn als het alleen gratis overheidsgeld kost, maar toon eens wat de waarde is van jullie woorden door eerst met eigen fatsoensgeld te rinkelen. En oh ja, FYI, Hadassah de Boer is geen prominent.