Freek schaamt zich voor succes. Van anderen
'Maarten van Rossem misbruikt dementerende cabaretier om blaadje te verkopen' had ook de titel boven dit topic kunnen zijn. Want de periodieke Schaterlach Om Freek de Jonge komt deze keer wel middels een heel doorzichtig stukje marketing tot ons. Namelijk de formule 'krankzinnige uitspraak waar iedereen zich kapot om moet lachen' + aansluitend het zinnetje 'zo zegt Freek de Jonge in de nieuwste editie van Maarten'. Geeft verder niet. GeenStijl doet niks liever dat de losse verkoop van blaadjes stimuleren, zeker als de nationale ga 'es dead-opa weer zo'n schitterend stukje succeshaat ten toon spreidt. Nu het kankeren op Hans Teeuwen weinig effect lijkt te sorteren gooit Freek het over de persoonlijke boeg. Al die jonge cabaretiers die het goed doen bij de mensen maken namelijk dat De Jonge zich HEEL ERG SCHAAMT. Nee, niet zijn slecht voorbereide theater-onwaardige optreden op de Belg, de pijnlijk rake rant van Hans Teeuwen of zijn intens sneue optredens bij Pauw en Witteman / DWDD maakte dat Freek zich ongemakkelijk voelde, zijn collega's roepen dat gevoel op. Ga je schuldig voelen nieuwe generatie! Gaan wij ondertussen even visualiseren. Betrek in uw totaalplaatje hoe dan ook de volgende elementen: Hella die een kleurige clownsbroek zit te naaien naast het elektrische kacheltje. Freek in de voorkamer in z'n eentje aan de zuip. Bezoek heeft afgezegd. Weer zo'n jonge cabaretier op tv die er niks van snapt maar wel de handjes op elkaar krijgt. De monoloog die zich dan ontvouwt! Broodnodig theater!