AH wijzigde Bonuskaart-regels STIEKEM
Harry Piekema waar ben je toch mee bezig. Eerst verras je ons met het nieuws dat de sinds 1997 opgespaarde BonusKaart-data commercieel uitgebuit gaat worden met gepersonaliseerde aanbiedingen ('U neukt altijd met Durex Easyglide, wist u dat Euroshopper CheapAss Glijmiddel daar heel goed op aansluit?') en nu dit weer. Het hele 'gepersonaliseerde aanbiedingen'-verhaal blijkt vooralsnog onwijs illegaal te zijn, zo lezen we bij Engelfriet. Albert Heijn heeft de privacyverklaring van hun BonusKaart namelijk IN STILTE aanpast om deze spamactie-proof te krijgen. In 2010 stond er op ah.nl nog het volgende: "Albert Heijn behandelt alle persoonsgegevens en uw spaar-, en boodschappengegevens strikt vertrouwelijk en gebruikt deze uitsluitend om u de voordelen te bieden die met de AH Bonuskaart verbonden zijn." Vrij vertaald: Met deze pas kunt u gebruik maken van de bonuskortingen in de winkel. Inmiddels staat er dit: "Uw persoonsgegevens worden door AH verwerkt (...) voor het verstrekken van (eventueel op basis van uw aankopen) kortingen en voordelen" Vrij vertaald: Onze Harry mag u spammen met op uw koopgedrag afgestemde aanbiedingen wanneer hij daar zin in heeft. En daar moet u speciaal toestemming voor geven anders mag het niet! En aangezien AH natuurlijk geen zin heeft om alle klantjes de nieuwe voorwaarden in drievoud toe te sturen en alle geretourneerde handtekeningen te registreren roepen wij nu alvast: illegaal! Rechtmatige stappen!