De twee laatste zuilen van Nederland
Nederland heeft een beetje moeite met de ontzuiling. Kunnen we wel net doen of we niet meer in sociale, religieuze of lokaalculturele zuilen zijn opgesloten, maar het feit dat er nog Publieke Omroepen bestaan, bewijst het tegendeel. De beeldbuis projecteert polarisatie en het internet neemt het over. Online hebben mensen echter de aandachtsspanne van een goudvis, dus daar heeft het zuilensysteem zich op aangepast: herschikken tot je alleen 'links' en 'rechts' overhoudt. Daar zijn we een paar jaar terug voorzichtig mee begonnen en inmiddels labelt dat lekker door. Kunst & cultuur? Linkse hobby. Auto's & asfalt? Rechtse verhuftering. Allochtonenbeleid? Linkse knuffelindustrie. Voetbal? Rechtse uitlaatklep. Ook in 2012 gaat het herschikken door. Vandaag werd humor bijvoorbeeld (doch volslagen ten onrechte) door links opgeëist. Uiteraard door de zuilenbeheerders van de NPO, die daarmee een nieuw laagste punt met een verongelijkt vlaggetje markeren. De humorloze rechtsrancune van de VARA is op zichzelf al sneu, maar het polariseren van poepgrapjes en ze tot exclusief links bestempelen is pure haatzaaierij. Joop, Jolo en de VARA maken op die manier van maatschappelijke bindfactoren een spelletje levend Stratego en voeren de verzuiling opnieuw in op basis van een 50/50-scheiding. Nog even en er komen bordjes op theater- en museadeuren waarop Nur für Linkschmenschen! staat, staan er mannen in hoge laarzen stempassen te controleren bij de opritten van snelwegen en mogen rechtsstemmers alleen nog de staand op de balkons van treinen meereizen, terwijl linkse lieden geen milieuheffingen meer hoeven te betalen omdat ze uit zichzelf al van het klimaatknuffelen zijn. Tot op heden is er sinds de zogenaamde ontzuiling nog helemaal niets veranderd. De vele kampen zijn door de snelheid van de samenleving enkel tot twee grote groepen verworden, maar zelfbevestiging halen we nog steeds uit het toedichten van goede eigenschappen aan het eigen kamp, afgezet tegen minachting voor het andere kamp. Linksom of rechtsom, tot er een voor iedereen te begrijpen totaalplaatje van overzichtelijke uitzichtloosheid ontstaat. Oh en Joop? Als humor een uiting van relativering is, bestaat er maar één echte vorm van humor en dat is niet jullie zachtknuffelende Dolf Jansen-idealisme, maar diepzwart cynisme. Wat niet in links of rechts is in te delen.