Oorlog! Rembo vs. Roek Lips
Hier lult Twitter al het hele weekend over. WAT is er toch aan de hand tussen de onbetwiste leukmeneer Rembo (van Rembo) en het zenderbaasje van Nederland 3 Roek Lips? Welnu, hier het antwoord. We hebben even met Rembo gemaild en het blijkt weer een typisch gevalletje van Hilversumse arrogantie / aan de lijn houderij waar de televisiewereld zo'n patent op heeft te zijn. Inzet is het tamelijk hilarische Omroep Maxim. Dat zou dit seizoen terugkomen op het derde net als smaakbepaler voor de moeilijk kijkende VPRO brillen. Fuck you televisie met rare vragen aan doodnormale mensen en dan heel eigenwijs de camera in kijken, u smult er van. Persbericht was de deur al uit, Maxim zat al vol ideeën en eigenlijk kon er niks meer mis gaan. Tot onlangs bleek dat de VPRO NIET doorgaat met Omroep Maxim. Volgens Roek Lips wisten ze dat al lang maar hebben ze hun mond gehouden. Volgens de VPRO is dit nieuw nieuws. Dus ja. Wie heeft er gelijk? Roek Lips zet nu in op een dealtje met de eeuwige kleuters van BNN, maar de kans dat dat lukt is bijzonder klein te noemen. En dan nu de achterliggende oorzaak van al dit geëmmer: kijkcijfers. En wat daar mis mee is? Maxim: "Wat ik tegen heb op die neurotische kijkcijfermanie is dat het feitelijk een commercieel uitgangspunt is om zoveel mogelijk mensen te trekken en te pleasen. Sterker nog ik denk dat veel hoog scorende programma's van de publieke omroep eigenlijk net zo goed op de commerciële te zien zouden kunnen zijn. Feitelijk is het van belastinggeld gesubsidieerde concurrentie van partijen als RTL en SBS." Hele mail in de lees verder, al mag je ook zonder hem te lezen al 'Leave Rembo alonééé!' roepen. Maxim, kom lekker bij ons een programma maken. Internets doen lang niet zo moeilijk als bij de televee.
van maxim hartman
aan Mutsaerts
onderwerp Re: roek lips
Hi,
Oke je vroeg erom en dan kan je het antwoord ook krijgen.
Het is wel een lang en taai verhaal...
Het probleem is dat er eind juli heel duidelijk is toegezegd dat ik door mocht met omroep Maxim. Er is in die tijd ook een officieel persbericht gekomen vanuit de VPRO. Daarna heb ik al die tijd braaf en geduldig moeten wachten tot er een definitieve uitzenddatum kwam. Maar deze week bleek tot mijn verbazing dat ineens geen geld is voor een vervolg van omroep maxim. Ook de uitzendtijd was een probleem. Dus ik kreeg echt het idee dat ik al die tijd aan het lijntje was gehouden. En zoiets pik ik niet. Maar Roek Lips ontkent nu (via een telefoongesprek dat ik heb gehad) dat hij dat nu pas heeft gemeld. Volgens hem was dit al in juli bij de VPRO bekend. Als maker weet ik niet meer wie ik moet geloven. De ene partij beweert dit de andere partij dat. Ik ben er wel van overtuigd dat de VPRO echt graag door wil met het programma.
Volgens Roek Lips moet de VPRO echter ook keuzes maken omdat ze volgens hem niet in alles haar zin kan krijgen. Denk aan Toren C of andere programma's. Lips zei ook dat BNN en de VARA meer recht te hebben op programma's op ned3. Dus nu heeft hij de VPRO geadviseerd te onderzoeken of Omroep maxim in samenwerking met BNN gemaakt kan wordent. Dan is er volgens hem wel budget en een betere uitzendtijd.
Dit klinkt allemaal aardig en zelfs constructief maar in de praktijk denk ik dat de kans klein is dat BNN een bestaand VPRO programma adopteert.
Tot zover het probleem.
Wat hier achter ligt is de voortdurende strijd tussen de omroepen zoals de VPRO en de NPO.
Veel makers en ook eindredacteuren van omroepen klagen over het feit dat ze steeds zo enorm moeten bedelen bij de netmanagers.
Deze personen zijn ooit aangesteld om alles soepel te coordineren. Maar in werkelijkheid bepalen ze (ook al ontkennen ze dit ten stelligste) grotendeels welke programma's er wel en welke er niet op de publieke tv te zien zijn. In mijn ogen hebben deze mensen te weinig artistieke visie en veel te veel macht en worden de omroepen met hun leden gedegradeerd tot prodcutiehuizen die met hun programmaatjes moeten leuren. Er is nauwelijks transparantie. Ik vraag mij ook af door wie zon coordinator gekozen wordt en hoelang deze mag blijven zitten. Een termijn van 5 jaar lijkt mij lang genoeg.
En ook al ontkennen mensen zoals Roek Lips dat bij hen niet alles om kijkcijfers draait, in werkelijkheid zie ik dat toch niet terug.
Volgens hem ligt het allemaal veel genuanceerder dan ik denk en is het een zeer complex krachtenspel van de omroepen.
Toch begrijp ik nog steeds niet dat wanneer een omroep een programma belangrijk vind voor haar identiteit (zoals omroep maxim dat is voor de VPRO) dat ze het dan niet voor elkaar krijgen om dit voor elkaar te krijgen. Kan de omroep niet goed onderhandelen of heeft de netmanager teveel macht?
Je belandt als maker in een ondoorzichtige omroeppolitieke situatie en die is nauwelijks te begrijpen.
Ik vind dat op NED3 veel meer ruimte zou moeten zijn voor experiment en vernieuwing en wat minder aandacht voor hoge kijkcijfers. Ik zie in de programmering ook een gebrek aan totaalvisie. De netmanagers worden o.a. afgerekend op hun marktaandeel, Als ze hun targets niet halen krijgen ze minder totaalbudget. Het is dan ook logisch dat dit systeem leidt tot vervlakking en meer eenheidsworst. Programma's die niet snel genoeg scoren worden er meteen weer afgehaald. Ik sprak laatst met Jan Slagter van omroep Max. Hij zei: wij maken programma's die onze kijkers het liefste willen zien. We streven naar zoveel mogelijk kijkers. Op zich heb ik respect voor het feit dat hij een gat in de tv markt heeft ontdekt en van daaruit een succesvolle omroep uit de grond heeft gestampt. Ikzelf denk niet vanuit kijkcijfers. Nooit gedaan ook. Ik probeer vooral iets te maken dat origineel is en dat mensen prikkelt. Ik probeer ook juist die mensen te trekken die weinig tot geen interesse meer hebben voor tv kijken. Wat ik tegen heb op die neurotische kijkcijfermanie is dat het feitelijk een commercieel uitgangspunt is om zoveel mogelijk mensen te trekken en te pleasen. Sterker nog ik denk dat veel hoog scorende programma's van de publieke omroep eigenlijk net zo goed op de commerciële te zien zouden kunnen zijn. Feitelijk is het van belastinggeld gesubsidieerde concurrentie van partijen als RTL en SBS.
Zeker NED 3 zou tegendraadse en originele tvprogramma's moeten tonen. In ieder geval anders dan wat er op de (commerciële) zenders te zien is.
Maar de marktwerking lijkt ook hier niet meer te stoppen. Met als gevolg dat er steeds minder andersoortige of vernieuwende programma's te zien zullen zijn.
Veel kijkers zijn net kinderen met hun sprookjes, ze willen iedere avond hetzelfde zien en horen.
Persoonlijk denk ik dat het huidige omroepsysteem vooroorlogs is. De enige manier is om dit systeem eerst volledig af te breken.
Maar dat zal niet gebeuren. Door de bezuinigingen en de gedwongen fusiegesprekken lijkt het nog belangrijker dan voorheen te zijn om zoveel mogelijk leden te hebben. De verzuiling wordt op deze manier kunstmatig in stand gehouden.
In het klein heb ik het bij de VPRO jeugd dit al meegemaakt. Zij kwamen lang geleden verplicht onder de paraplu van Zapp en daardoor zijn ze in feite hun autonomie verloren. Er zit ook bij de jeugdprogrammering een coördinator die alle programmavoorstellen beoordeelt en al dan niet een budget toekent. Met als gevolg dat zelfs de VPRO jeugd zich enorm aan moet passen omdat ze anders gewoon geen geld meer krijgen. Hierdoor is de VPRO niet echt of in ieder geval veel minder onderscheidend in de jeugdprogrammering.
Soms denk ik: zak allemaal lekker in de stront ik ga wat anders doen, maar televisie is een te mooi medium.
Het gaat ook niet om mijn werk of inkomen. Toevallig heb ik er nu last van.
Een gezonde maatschappij heeft altijd behoefte aan een spiegel en/of een luis in de pels. In die zin ben ik ook fan van sommige VPRO programma's, Geenstijl of Pownews. En haat ik de Tros!
Nou ja hoe het afloopt, we gaan het allemaal meemaken...
Groet maxim