Commerciële media blijken sneue bedelaars
Oh, dus zo rollen de commerciële media in Nederland. Comfortabel de risico's van semi-innovatieve projecten indekken door de belastingbetaler er voor op te laten draaien. Anders komen dit soort faalprojecten nooit van de grond. Allemaal weggesmeten geld. De lijst is dit jaar weer net zo schokkend. De voor normale Nederlanders onleesbare Leeuwarder Courant krijgt 166.348 voor het ontwikkelen van een iPad-app. Want ja, media-apps zijn natuurlijk uitermate innovatief. LC betaalt de eigen app gewoon met overheidsdoekoe. Hierrr, onze Dumpert-app, zonder subsidie. Als het faalt, zijn de kosten voor ons en niet voor jullie. Gaan we door. De Pers krijgt 167.500 om met behulp van NFC-chips op een futuristische manier content aan te bieden. Coole gadget. En als het werkt zorgt deze subsidie er dus voor dat De Pers meer geld gaat verdienen, zonder dat ze zelf het risico dragen. Komen we bij de boomneuqers van Sargasso. De klimaatgekkies mogen uit het overheidspotje twee redacteuren betalen om in een excelsheet getalletjes om te zetten in grafiekjes. Dat noemen ze dan innovatieve datajournalistiek. En dit soort flauwekul gaat maar door. Voor MijnZ omzetten in een appje krijgt Wegener 140.000. Voor een soort Google Junior wordt bijna een ton uitgetrokken. Ook een ton voor RTL voor een veredelde nieuws-wikipedia. Een semi-journalistieke Facebook-kloon voor Deventer krijgt 20K. CCinq mag met zakgeld van de staat NU.nl proberen te slopen. Kortom, keiharde en smerige concurrentievervalsing voor commerciële mediabedrijven die het wel op eigen houtje doen. Die hun eigen geld investeren in apps voor smartphones, tablets en personeel en het risico niet verplaatsen naar de belastingbetaler. Deze lijst is een schande voor de zogenaamd commerciële media in Nederland. Elk zichzelf respecterend onafhankelijk journalistiek medium zou een dikke middelvinger (liefst twee) op moeten steken naar elke vorm van overheidssubsidie. Stelletje staatsruifschrijvers.