De flitshypocrisie van Fred Teeven
Staatssecretaris Fred Teeven hield gisteren een cursus 'draaikonten voor gevorderden' in de Tweede Kamer. Volgens de corpulente crimefighter klopt er niks van het artikel, onlangs in Trouw, waaruit blijkt dat mensen ondanks flitspalen nauwelijks langzamer gaan rijden. De krant ontleende de gegevens uit vertrouwelijke info van Rijkswaterstaat, afkomstig uit het computerprogramma TrafficViewer. Hieruit blijkt dat het gros van de automobilisten vol in de ankers vliegt bij het zien van een flitskast, hetgeen de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengt. Oftewel: flitskasten = evil. Maar volgens Teeven remt slechts 1% van de weggebruikers af bij het zien van zo'n struikroverskast. Jajaja. Maar natuurlijk. Wanneer is Teeven überhaupt voor het laatst achter het stuur gesignaleerd op een drukke snelweg? Als stas heeft Fred tegenwoordig een dienstauto met chauffeur onder zijn reetd. Dat voelt heel anders dan een paar jaar geleden, toen hij nog gewoon roeptoeter voor de VVD was. Toen was Teeven 100% anti-boetemachine. In de tijd van Leefbaar Nederland noemde hij deze vorm van extra wegenbelasting zelfs 'flitspaalfundamentalisme'. De tijden zijn zichtbaar veranderd. De top is bereikt, het pluche kleeft en de VVD is anno 2011 net zo liberaal als de SGP. En dus verdedigt Fred Teeven met stalen gezicht de eeuwigdurende moneymakingmachine die flitsboetes heet. Snel wat getallen: Jaarlijks incasseert het CJIB zo'n slordige 375 miljoen euro aan bekeuringen. Van de 11,8 miljoen boetes die in 2009 werden uitgeschreven betroffen 9,1 miljoen snelheidsbekeuringen volgens de Wet Mulder (minder dan 30 km/h te hard). Van die 9,1 miljoen ging het in ongeveer 80% van de gevallen (*) om maximaal 15 km/h te hard rijden. Een vlugge rekensom toont aan: ongeveer 41 euro extra autobelasting per uitgeschreven onzinboete. Met Fred Teeven (VVD) aan de macht (en zijn 65-jarige laaf) wordt dit bedrag steeds hoger.