achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Iedereen meedokken! Jaarverslag Buma/Stemra

bumainmepickup.jpg Het begon allemaal in het verre 2006. Toen bleek dat de besnorde platenbaasjes van Buma/Stemra enorme bedragen hadden vergokt op de beurs. Al snel bleek er naast het casinobeleid op de beurs nog veel meer mis. Kantoren die bijna 2 miljoen per jaar aan huur kosten werden ingericht met designerbureaustoelen en luxe plasmaschermen. En dat terwijl de inkomsten van Buma elk jaar dalen en de afdeling Stemra zwaar in het rood staat. Overigens is de bekende zanger H. Westbroek in 2009 toegetreden tot het bestuur van de Vereniging Buma, maar wij zullen de laatsten zijn die enig verband tussen zijn *hips* bestuursfunctie en de stijgende kosten bij zowel Buma als de direct aan Buma gelieerde Stichting Stemra willen suggereren. Wat wij wel voor u hebben gedaan is het meest recente jaarverslag (2009) van Buma/Stemra doorgespit, zodat u tot op de euro nauwkeurig op de hoogte bent van het financiële (wan)beleid van deze gedateerde stichting voor zeurcomponisten en andere non-innovatieven in de muziekbusiness.
Het jaarverslag van Buma/Stemra is uiteraard openbaar en aangezien u allen zelf ook kunt lezen, publiceren wij hier alleen de sappige hoogtepunten uit dit verder gortdroge bladieblacorporateverslag. Laten we beginnen met de door u opgehoeste inkomsten voor Buma/Stemra: U betaalde Via betalingen door radio & TV-zenders ontving Buma in 2009 51.329.000 euro. Muziekpodia betaalden een lieve 21.513.000 euro aan de Buma's. Horeca-eigenaren waren voor 14.366.000 euro het zwaar genaaide bokje. Nog erger: ondernemers met meer dan 2.7 werknemers per 4,2 kuub ruimte (GS-schatting) betaalden in totaal 13.777.000 euro voor het aanzetten van hun radio terwijl supermarkteigenaren en winkelhouders 11.716.000 euro betaalden voor het laten spelen van liftmuziek. Ook onderknuppel Stemra ontving gul van u, al komt het meeste rechtengeld daar terecht zonder dat u überhaupt weet dat u het betaalt. Leuk om te weten is in elk geval dat u 3.555.000 euro ophoestte aan thuiskopieheffingen op lege DVD's en CD-R's. In totaal beurde Buma in 2009 136.440.000 euro via door u betaalde luisterbelasting. Stemra ontving dat jaar 40.680.000 euro in het kassalaatje. Dat maakt dus een totale omzet van 177.120.000 euro voor Buma/Stemra in het boekjaar 2009. Buma/Stemra betaalde Maar, hoeveel van dit geld werd in 2009 besteed aan uitbetalingen aan belanghebbenden? Welnu, de Buma had voor 2009 exact 132.000.000 euro over om uit te delen aan componisten en liedjesschrijvers (waarvan 32.073.000 euro werd overgemaakt naar rechthebbenden van "mechanisch amusement". Waarschijnlijk worden daar software bouwende liftmuziekmiljonairs mee bedoeld. 3,2 miljoen euro ging trouwens naar de LOL-post "ernstige rubrieken" whatever that may be). Dat is niet mis op een omzet van 136.440.000 euro. Je zou haast zeggen dat medelijden met die zielige Buma op zijn plaats is. Maar dit is nog niks, want onderbuurman Stemra betaalde in 2009 precies 41.975.000 euro uit aan rechthebbenden. Dat is dus ruim een miljoen meer dan de omzet. Stemra draait kansloos verlies en de torenhoge kosten van dit bedrijf zijn hier mede debet aan. Kosten die, ook bij Buma, vooral opgaan aan personeel, huisvesting en "overige zaken". Personeelskosten De personeelskosten van Buma bedroegen in 2009 om precies te zijn 8.150.000 euro. Dit is inclusief afdracht en vakantietoeslag. Deze kosten zijn zo hoog omdat men bij Buma maar liefst 165 werknemers in dienst heeft, zowel fulltime als parttime. De totale bezetting is 154,6 FTE. Maak daarvan 155 FTE en je komt op een kleine 53.000 euro salaris per jaar per werknemer. Dat is niet heel hoog, maar ook niet bepaald modaal. Je zou zeggen dat de oude grijze heren uit het bestuur toch meer moeten verdienen. Dat kan, want in het Buma-jaarverslag zijn ook de kosten doorberekend van de mensen die voor een gedeelte ook bij Stemra in dienst zijn. Daarom moeten we kijken bij de loonkosten van Stemra. Die bedroegen in 2009 per saldo 4.591.000 euro, voor een minimale 23 werknemers (20 FTE). Geinig, dat is omgerekend 229.550 euro per werknemer per jaar. Thats right, twee komma drie ton per Stemra-werknemer. Let op, want een groot gedeelte van de personeelskosten is naar "derden" gegaan. Wie dat zijn weet niemand maar de kans is heel groot dat het hier gaat om freelancende externen van het soort dat ook bij lagere overheden goed boert met ontelbare adviesjes en consultancyklusjes. Werken bij Stemra is hoe dan ook een vetpot, of u nou externe derde bent of gewoon vaste loonslaaf. Het is alleen wel een beetje sneu dat Stemra hierdoor op een negatief saldo is komen te staan. Wellicht is reorganiseren een idee? Huisvesting Dan de huisvesting. Aangezien Buma en Stemra twee handen op één buik zijn, huren zij samen het pand. Kosten: 1,9 miljoen euro per jaar. En dan zit je in Hoofddorp, wat een soort van betonnenbunkerwijk op een landingsbaan van Schiphol is. Gelukkig wordt 40% van de kosten doorbelast aan "derden" (wellicht dezelfde derden die ook de loonkosten van Stemra opeten) waardoor de effectieve huur blijft steken op een ruime 1,1 miljoen per jaar. Het is onbekend of de inrichting en de designer bureaustoelen hier ook onder vallen. Overige kosten Echt LOL wordt het bij de altijd grappige "overige kosten". Zo bezit Buma een pracht van een batterij aan "huurprinters" en dat huren van die printers kost op de een of andere manier 100.000 euro per jaar. Een ton per jaar om te kunnen printen. Wij kopen printers altijd voor 50 pop per stuk bij de Mediamarkt. Te vrezen valt dat er met die printers ook platen worden geperst. Dan het wagenpark. Buma en Stemra beschikken samen over een fijn setje geleasede voitures. Dit leasen van auto's kost ze 2 ton per jaar, maar dat is op jaarbasis berekend. De verplichting langer dan een jaar is dan weer 3 ton per jaar. Het totaal aan kosten voor wagenpark, voorzieningen en huisvesting bedraagt 19,4 miljoen euro voor Buma en Stemra samen. Afschrijvingen Vaste activa afschrijven, ook een LOL-post op de balans. Op 31 december 2009 bedroeg de waarde van het totale systeem aan "hardware en computers" 3.085.000 euro. Minus afschrijvingen kwam dit uit op een waarde van 648.000 euro. Ja, zo'n computersysteem verouderd waar je bijstaat. En wat te denken van het Buma-"bedrijfsinformatiesyteem". Aanschafwaarde op 1 januari 2009: 6.958.000 euro. Balanswaarde per 31 december 2009: 40.000. Lolwut? En dat terwijl er een afschrijvingstermijn van slechts 3 jaar voor staat. Kennelijk werkt het "bedrijfsinformatiesysteem" met niet-krasbestendige bakelieten elpee's en Pick Ups [sic] met echt houten onderdelen gezien het verdampen van 2,3 miljoen per jaar aan afschrijvingen. Back office outsource Maar de klapper van het totaal aan bedrijfskosten is toch wel het contract dat Buma/Stemra heeft met Accenture. Dit bedrijf regelt hun "backoffice". Een backoffice wordt normaal uit handen genomen door je 155 FTE werknemers (waar heb je ze anders voor) maar Buma/Stemra vond het kennelijk efficiënter de backoffice te outsourcen naar een bedrijf dat tot en met 30 juni 2014 een contract heeft ter waarde van 15,7 miljoen. Wat die 155 FTE van Buma en de 20 FTE van Stemra dan voor hun respectievelijk 53.000 en 230.000 euro per jaar doen wordt helaas niet gespecificeerd in het jaarverslag. Zo. Nu weet u weer waaraan u meebetaalt als u een biertje drinkt in de plaatselijke hardrock kroeg, radio luistert op uw werk, een leeg DVD'tje koopt of legaal muziek downloadt via een van de vele fascinerende online innovaties uit de koker van de muziekindustrie. Oh nee wacht...

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.