Aegon zegt sorry

Dat is lekker zeg! Die tussenpersoon heeft helemaal boter op z'n hoofd. Die wordt namelijk betaald door de verzekeraar en verkoopt heel graag lucratieve woekerpolissen. En die lui gaan nu zogenaamd een 'goed en onafhankelijk' advies geven? Dat noem ik nou het 'afschuiven van verantwoordelijkheid'.
Ik werd pas echt boos toen Aegon de 'wabeke-norm' als een christelijk dogma (HIER mijn betoog) verdedigde en niet alleen ik was verontwaardigd. Ik omschreef de 'wabeke-regeling' als een samenzwering van Verbond van Verzekeraars en financieel ombudsman Wabeke en neem er nog altijd geen woord van terug. Het is niet meer dan een schaamlap. RADAR en KASSA laten week in, week uit zien dat de compensatie, die je pas ergens in toekomst krijgt, vaak niets voorstelt en dat overstappen naar banksparen kan lonen. Maar dat kost de verzekeraars echt veel geld.
Wisten we dit? Natuurlijk. (sinds 1995, lees vooral de ondertitel). Ben ik verbaasd? Nee. Wabeke was verbonden aan het Klachteninstituut financiële dienstverlening (KIFID). En het KIFID is allesbehalve onafhankelijk. Volledig betaald door banken en verzekeraars - en met banken en verzekeraars in het bestuur, inclusief de onvermijdelijke Boele Staal - is het niet vreemd dat de regeling positief uitpakt voor de verzekeraars. Waar is de AFM, die een zeer kritisch rapport schreef?
Zie het ronduit onthutsende interview van RADAR met Wabeke (kijk vanaf 3:50), waarbij Wabeke niet wil toegeven dat de kosten 2,5% per jaar zijn i.p.v. 2,5% aan einde looptijd over opgebouwde poliswaarde (uitleg voor dummies). En de stichtingen die zich een oor hebben laten aannaaien waarmee een 'akkoord' is gesloten? Woekerpolisclaim weigert haar klanten inzicht in haar verdiensten te geven.
Dus wat nu? Aegon heeft de handschoen opgepakt. Complimenten, maar ga nu door! De woekerpolis blijft jullie nog 20 jaar achtervolgen. Dat vinden ook aandeelhouders niet leuk. Maak nu eindelijk schoon schip. Keer per direct compensatie uit. Reken met 1,5% kosten. Maak op eigen initiatief voor elke klant een eerlijke vergelijking. Maak overstappen naar banksparen eenvoudig. Laat zien dat een garantie geld kost. Betaal desnoods een extern objectief advies voor de klant. Maar doe iets!
Jullie klanten zijn 'het grote' waard.
Peter Verhaar
www.bank.blog.nl
www.pfverhaar.nl
@peterverhaar