Unieke exitstrategie bij NRC Handelsblad
Dus u wilde uw abonnement op NRC Handelsblad niet opzeggen? Heroverweeg dat maar even want vandaag stuurde uitgever Hans Nijenhuis deze mail naar alle abonnee's van de digitale NRC-versie: of ze voortaan 72 procent meer abonnementsgeld willen betalen. Want ja, dat investeren in al die nieuwerwetse iPad-zooi blijkt toch ietsjes duurder dan gedacht en de vraag is of de lezer dat even wil ophoesten. Kan natuurlijk, want huren, belastingen, treinkaartjes en brandstofprijzen stijgen ook elk jaar. Een paar procent welteverstaan. Stelt u zich even voor dat morgen de koffie, het brood en de kratten bier bijna twee keer zo duur zijn. Hoelang denkt u dat het zal duren voordat de Nederlandse pleinen veranderen in Tahrir-pleinen? En hoeveel auto's zouden er nog worden verkocht als de goedkoopste occasion middenklasser (meestal Skoda) begint vanaf 80.000 euro? Exact: nul. Ziehier de strategie van NRC Handelsblad. Door bizar hoge abonnementsprijzen zal de oplage in no time dramatisch dalen, nog dramatischer dan nu, waardoor omzet en winst kelderen als PvdA-zetels na een gemiddelde verkiezingsronde en er voor Derk Sauer & co. niets anders opzit de handel aan de hoogste bieder te verkopen. Een exitstrategie dus, meteen de meest logische strategie voor NRC dat steeds minder wordt gelezen en uiteindelijk een gemiddelde 800 euro per abonnee per maand zal gaan kosten om de boel draaiende te houden voor 1200 lezers. Maar, wie gaat dit zinkende schip overnemen? TMG? Marcel Boekhoorn? Vladimir Poetin? De oudpapierindustrie? Aleid "shredder" Wolfsen? Gegadigden mogen zich melden in de comments, NRC-medewerkers kunnen hier terecht voor vacatures. Wij wachten alvast het beslist anonieme hoofdredactionele damagecontrol commentaar af. /oud-papier