Rapport: politiek in Maasdriel grenzeloos verrot

Nepotisme
Men geeft aan dat een directe benadering van wethouders of oppositieleden en in een enkel geval ook ambtenaren door individuele burgers of ondernemers, in de hoop hun individuele belang behartigd te krijgen, eerder usance dan afwijkend is.
Spelletjes
Het lijkt erop dat de politici het spel interessanter vinden dan de inhoudelijke vraagstukken. Dit spel is erop gericht bestuurlijke macht te winnen of te saboteren.
Egopolitiek
In de eerste plaats draait het politieke debat in Maasdriel voor het overgrote deel om personen, persoonlijke belangen en persoonlijke vetes en twisten. Inhoudelijke debatten worden gefrustreerd of überhaupt niet gevoerd.
Guilty by association
In de politieke omgang wordt op de man gespeeld: privéaspecten van politici (familie- en vriendschapsrelaties) worden erbij betrokken en openlijk geadresseerd in het politieke debat en maken deel uit van de politieke besluit- vorming.
Vendetta's
Daden, misstappen van politici en hun sociale relaties maken expliciet deel uit van het politieke spel. Dit onmiskenbaar historische besef wordt gecultiveerd, zij het dat het in Maasdriel deel uitmaakt van een vecht- en afrekencultuur. Politiek, zo lijkt de breedgedragen opvatting, draait in Maasdriel om punten scoren en elkaar proberen te pakken.
Mediamarionetten
In de bestuurscultuur van Maasdriel wordt voortdurende indirecte electorale dreiging uitgeoefend via de media. Daarmee verplaatst het debat zich van het gemeentehuis naar de straat.
Wetgeving is voor mietjes
In Maasdriel worden de formele regels van het politieke spel voortdurend getart: (...) regels buigen als dat het politiek doel dient. Zo zien we in Maasdriel de situatie waarin ambtenaren soms expliciet wordt gevraagd af te wijken van wetgeving en af te zien van handhaving van wetgeving en beleid. Ook de omgangsregels en politieke procedures worden soms met voeten getreden; vertrouwelijkheid wordt geschonden.
Illegaliteit is een deugd
Het mag zolang het wordt toegestaan of men vraagt hier geen toestemming maar vergiffenis worden gezien als typerende uitspraken voor de bestuurscultuur in Maasdriel. Het opzoeken van de grenzen van de wet, het tarten van de handhavende capaciteit (van burgemeester, de politie, de ambtenaren in functie) en opzoeken van de grenzen van de algemeen betamelijke fatsoensregels wordt in de politiek, in de bestuurlijke cultuur van Maasdriel door menigeen gezien als een deugd: een teken van politieke kracht en politieke intelligentie.
Niemand is veilig
Die veiligheid is in de Maasdrielse bestuurscultuur voor een belangrijk deel verdwenen. De transparantie van de politieke besluitvorming wordt aan verschillende zijden van het politieke spectrum misbruikt voor politieke doeleinden.
De TV Kantine van de gemeentepolitiek
Vertrouwelijke gesprekken of documenten worden gelekt naar de media, waardoor het politieke functioneren wordt gefrustreerd. Sterker nog, dit lekken is een middel tot het publiek beschadigen van politici en ambtenaren. Het gaat daarbij lang niet altijd om feitelijke mistappen; suggestie of roddel is voldoende.
Vuilspuiterij
De Maasdrielse bestuurscultuur kenmerkt zich tevens door het inzetten van de suggestie, de indirecte dreiging en de roddel als instrumenten. Deze vorm van beïnvloeding is zowel subtiel als zeer krachtig.
Als je vriendjes hebt, win je
Sociale status, sociale relaties en netwerken doen ertoe in Maasdriel. De bestuurscultuur laat bovendien toe dat de verschillen in persoonlijke capaciteiten van politici bepalend zijn in hun onderlinge omgang.
Spierballenpolitiek
Het gedrag van sommige wethouders wordt gepercipieerd als zeer intimiderend en zelfs manipulerend.
Kijk maar even wat je doet
Procedurele regels worden niet of niet voldoende gehandhaafd. Geheel in lijn met andere aspecten van de bestuurscultuur in Maasdriel lijkt het erop dat de legitimiteit van wet- en regelgeving wordt bepaald door de personen die er invulling aan geven.
Hit where it hurts
Er wordt in raadsdebatten, in de wandelgangen en in communicatie via de media onder de gordel gestoten, beledigd en beschadigd.
Romeo en Julia
Een belangrijke rol speelt daarbij het gegeven dat verhoudingen tussen raadsleden worden beheerst door persoonlijke sentimenten en zelfs afkeer. De verhoudingen hebben zich vaak al langgeleden vastgezet. In het collectieve geheugen van de raad zijn vetes goed opgeslagen.
Wie is de baas?
Ondanks het teamgevoel valt op dat twee wethouders dominant zijn in het college. Zij hebben veeljarige politieke en bestuurlijke ervaring. Bovendien zijn zij daadkrachtig, welbespraakt, hebben ervaring en kennis van zaken en een groot netwerk in Maasdriel.
Wetten zijn richtlijnen
Normen als transparantie van bestuurlijk opereren en het gebod van objectieve belangenafweging (verbod van willekeur) komen in de bestuurscultuur van Maasdriel gemakkelijk in gevaar.
Klap eens in je handjes
Ik durf op een verjaardag niet meer te vertellen dat ik bij de gemeente Maasdriel werk is een veelgehoorde uitspraak. Ook wordt de situatie in de breedte bondig getypeerd als bestuurlijk dramatisch en als schaamteloos handjeklap.
Typische ambtenaren, niks nieuws hier
De werksfeer verslechtert snel; medewerkers zijn terneergeslagen, futloos, hun motivatie is tanende. Angst regeert op alle niveaus in de organisatie; niet alleen angst voor politiek en bestuur, maar ook voor de ambtelijke top.
Om de ambtenarij heen
Het optreden van enkele wethouders veroorzaakt bij veel ambtenaren het gevoel geschoffeerd te worden. Soms doordat zij opdrachten krijgen die zij volgens ambtelijk-professionele en juridische maatstaven niet kunnen of mogen uitvoeren, soms doordat zij voor voldongen feiten worden gesteld doordat een wethouder op eigen houtje, zonder ambtelijke ondersteuning, zaken regelt of toezeggingen doet. Ambtenaren ervaren dat ontevreden burgers gemakkelijk naar de wethouder lopen om zaken daar geregeld te krijgen die ambtelijk op een negatief advies stuiten. Sommige wethouders tonen zich ontvankelijk voor dergelijke kritiek en schermen de ambtenaar niet af.
Wethouders bepalen de regels
Door het ontbreken van een ambtelijke buffer aan de top is de ruimte voor het college om diep in de organisatie te interveniëren groot. Wethouders krijgen de gelegenheid om op de stoel van de directie te gaan zitten.
Crimineel bestuur
De bestuurscultuur in Maasdriel botst op en schuurt aan tegen de elementaire beginselen van het openbaar bestuur dat in haar rechtsvorm gericht is op het collectief en niet in eerste instantie op het individu. (...) Vanuit de bestuurscultuur van Maasdriel dreigen beginselen als gelijkheid van behandeling, solidariteit en zelfs wettelijke legitimiteit (...) op grotere schaal dan nu het geval is met voeten te worden getreden. Morrelen aan de beginselen van de rechtstaat is, zelfs als dat met de beste bedoelingen gebeurt, spelen met vuur.