Censuur en tractorpulling
Met gepaste trots presenteren wij u de twee nieuwste aanwinsten van de GeenStijl-familie. Met beiden heeft u de afgelopen dagen al kennis kunnen maken. Uitermate blij zijn we met Joris de Lognazi, die sinds afgelopen week heerscht over de comments. Nee, wees niet bang: GeenStijl gaat zich niet bezondigen aan censuur, wel aan uit uitbannen van allerhande extreme figuren. Daarnaast zijn wij bijzonder verheugd dat we Nico Dijkshoorn hebben weten te strikken. Hij levert al wekelijks een audiocolumn voor GeenStijl, maar gaat nu ook nog eens gewoon voor ons schrijven. Schrijven over zaken die juist hem bezighouden. Zo is Nico bijvoorbeeld al jarenlang idolaat van het zogenaamde tractorpulling. Hij zocht alleen nog een medium om hiervan verslag te kunnen doen. Wij hebben besloten hem dat podium te geven. De komende tijd zal hij ons op de hoogte blijven houden van de gebeurtenissen binnen deze tot op heden onderbelichte tak van sport. En er bestaan zelfs plannen om met een bus vol lezers in het voorjaar een heuse wedstrijd te bezoeken. Maar dan moeten de geheimen van het tractorpullen natuurlijk eerst wel even worden blootgelegd. Nico doet verslag.
Reportage Salland Olie Indoor Tractor Pulling
Veel mensen uit de randstad kijken neer op Tractor Pulling, maar mijn ervaring is dat dat toch komt door onbekendheid met deze sport. Sport ja, want als je ziet wat iemand als Willem Dingerink er voor moet laten dan piep je wel anders. Iedere ochtend een veestapel verzorgen, keihard werken, nou ja, zeg maar allemaal van die boerendingen doen en dan daar achteraan dan nog fulltime meedraaien in het Tractor Pulling wereldje, ik geef het je te doen. Ik zal een andere keer uitleggen wat het allemaal inhoudt en wat er bij komt kijken en dan ook meteen iets zeggen over de verdeling in verschillende districten, maar eerst wil ik jullie eigenlijk gewoon enthousiast maken voor deze sport en dat doe ik aan de hand van een Tractor Pulling wedstrijdverslag van de vandaag gereden race buitencategorie 2e district Oost (half vermogen met terugwerkende kracht en cilinderklasse) in Zwolle.
In de afgeladen IJsselhallen was het goed toefen en de meeste mensen vergaapten zich aan de nieuwe customized outland tractor van team Malestein. Ze zeggen dat het motorblok uit ex-Tsjechië komt, maar als je goed luisterde, bij het stationair draaien dan hoorde je toch dat het een Amerikaan is. Of Canada. Heel fel in het laag en echt een metalen vliegwiel. Dan weet je genoeg. Kor Wielink was er natuurlijk ook weer, met zijn vader. Verder de bekende spanning bij het inrijden, het zogenaamde fakepulling. Is toch een tactisch spel. De tegenstander even laten zien wat je kan, maar nog niet alles laten zien . Dols en van Kooten hadden allebei een nieuwe voorkap en nieuw buitenwerk maar het gaat wel om de kracht en die bleef iets achter bij deze mannen.
Vlak na de eerste fakepullrun heb ik nog even met Bas van Deiningen staan praten, de vaste mecanicien van Henk Koopman die dit keer met zijn Bandit combinatie was gekomen, maar alle geruchten dat hij de banden net iets onder de normale spanning zet waardoor de nok as iets meer grip zou krijgen, ontkende hij maar ik zag zijn naaf vanuit mijn ooghoeken wel degelijk tegen de velgen drukken, dus ik weet het niet?
In de eerste runs verraste Bas Liefting vriend en vijand door heel makkelijk 60 meter te controlcruisen met Whispering Giant. Gaan we meer van horen. Jürgen Waibel, de Duitser met zijn karakteristieke hemd aan en zijn witte haar liet bij de minipullers alles en iedereen achter zich met zijn Mr. Rabbit. Veel power en heel veel sleutelen in de garage van Schalzmaberhausen Am Bielenkauf wierp wel zijn vruchten af en dat was hem gegund.
Maar we waren allemaal gekomen voor de 4,5 ton vrije klasse en dan vooral om Brian ?Crazy Guy? Armisted aan het werk te zien. Er was even sprake van dat hij met een andere tractor uit Engeland zou komen, maar het was wel degelijk de Desperate Dan tractor waar hij mee reed. Prachtig om een keer mee te maken en hij maakte het helemaal waar, inclusief zijn trademarkgrap dat hij net doet alsof hij links wil gaan rijden. Van hem pik je dat wel, want hij weet het te brengen wat van veel andere mensen niet gezegd kan worden. Bert Zonneveld vond het nodig om op zijn pullveerwagen een vlag te verbranden van de gemeente Castricum die hem een vergunning weigerde vorig seizoen waardoor hij in de little bigwheel klasse mee moest draaien. Smakeloos dit protest en niet goed voor de sport.
Volgende keer dus meer over de achtergronden, maar dit was het voor nu.
Nico Dijkshoorn