Kijkcijfers manipuleren? Yes we can!
Opschudding in Hilversum. GeenStijl heeft namelijk sinds kort de beschikking over ruim tien procent van alle kijkcijferskastjes in Nederland. Onze oproep aan mensen met een kijkkastje heeft dus effect gesorteerd. In totaal namen maar liefst 117 huishoudens met een zogenaamde Taris 5000 kijkmeter de moeite contact met ons op te nemen. Wij hebben hen de afgelopen week allemaal persoonlijk benaderd en gevraagd mee te werken aan een experiment. Wij gaan aantonen dat het systeem vooroorlogs is, de selectie van de doelgroep niet deugt en de meting bovendien zeer fraudegevoelig is. De eerste bevindingen hiervan ziet u vrijdagavond in PowNed. Het aangekondigde experiment volgt later volgende week. Want de Stichting Kijk en Luisteronderzoek is not amused. Zo werden we vorige week al gesommeerd ons onderzoek te staken. Nu duidelijk is dat wij de beschikking hebben over een significant deel van de kijkmeters is er zelfs sprake van blinde paniek. Die 117 kastjes lijken er misschien niet veel, maar zijn het in werkelijkheid wel. De kijkcijfers zijn namelijk gebaseerd op in totaal slechts 1245 kijkkastjes. Hiervan zijn er minimaal 6 (half procent) stuk en zijn nog eens 12 huishoudens (1 procent) op vakantie. Dat betekent dat wij dus bijna 12 procent van alle kastjes in handen hebben. Wanneer die 117 huishoudens dan ook nog eens allemaal aangeven dat zij samen met nog 99 mensen thuis voor de buis in hun 40 vierkante meter huis afstemmen op Wilde Ganzen dan heb je plotseling een kijkcijferkanon en willen adverteerders hier massaal rondom boodschappen doen. Want vergis u niet: de 850 miljoen euro die jaarlijks aan televisiereclame wordt uitgegeven, is maar gebaseerd op een ding: kijkcijfers. FILMPJE...