WOB werkt! Politie begint eigen online FlitsService
Uniek en nog nooit vertoond: Nog geen week nadat GeenStijl aandacht schonk aan de succesvolle WOB-actie van FlitsService.nl, waaruit bleek dat Justitie wegens een tekort aan mankracht duizenden bekeuringen moest vernietigen, heeft de politie al een oplossing bedacht. Sinds vandaag kunnen automobilisten die geflitst zijn door korps Noord-Holland-Noord de details van hun bekeuring opvragen via een website. Deze zogenaamde boetevolgservice bestaat al jaren in Duitsland - foto opsturen is daar standaard service - en voorziet de bekeurde van informatie die anders alleen via de WOB boven tafel zou komen, zoals het ijkrapport, de akte van aanstelling van de agent en diens certificaat van training om de apparatuur te mogen bedienen. Ideetje van Jan Oost, directeur Intake en Service van de politie NHN, die het niet kon aanzien dat door een gecoördineerde actie op internet raamambtenaren verplicht werden tot laat in de middag door te werken. Waarschijnlijk wordt de service binnenkort landelijk ingevoerd. Want de hele wereld kan in brand staan. Er kunnen oude omaatjes van hun tasje beroofd worden. De positie van de Nederlandse politieman mag zo langzamerhand uitgehold zijn tot die van een onderbetaalde grensrechter met een veterstrikdiploma. Aan zijn recht de hardwerkende Nederlander te flitsbekeuren zal nimmer worden getoornd. Net zoals er natuurlijk nooit echt zand te strooien valt in de raderen van het machtige incassoapparaat van Wouter Bos. De schatkist dient te allen tijde te worden gevuld. Maar eindelijk staat daar nu een fatsoenlijke online service tegenover. Was dat nu zo moeilijk?