Koos Spee wordt Chef Flits in Suriname
Er is meer bekend over de *proest* vrijwillige carrièreswitch van Koos Spee. Gisteren werd bekend dat de door ieder zo beminde flitsofficier totaal onverwacht wordt weggepromoveerd naar een of ander onbeduidend erebaantje. In de praktijk betekent dat voor Koos in ieder geval het einde van zijn dagelijkse ontspannen ritje (5 min.) tussen zijn woonplaats in Soest en het Bureau Verkeershandhaving (BVOM) in Soesterberg. Vanaf heden mag hij (met chauffeur, dat wel) elke dag aansluiten in de file op de A12 richting het landelijk parket in Den Haag. Dit tot grote hilariteit van o.a. de boys van FlitsService.nl: "Dan kan hij met eigen ogen zien wat hij heeft aangericht. Al die automobilisten die op de rem gaan staan bij het zien van een flitspaal of opeens gas terugnemen bij een snelheidsbeperking zorgen voor de dagelijkse files. Spijker. Kop. Raak. Ondertussen claimt Spee bij iedereen die het maar horen wil de credits voor de daling in verkeersdoden. Maar deze daling was ook al structureel voordat Spee aan de macht kwam. Bovendien is Spee's enige verdienste het innen van 3 miljard euro aan boetes waarvan tussen de 60 en 75% was voor tot 10 km/u te hard rijden op de snelweg. Flauwekul belasting dus. Tel daar bij op dat het gros van de verkeersdoden in Nederland midden in de nacht op provinciale wegen valt en de zeepbel die Koos Spee heet is doorgeprikt. GeenStijl heeft het vaker geroepen: Koos Spee kan niks, weet niks en mag feitelijk ook helemaal niks. Logisch dus dat hij vanaf februari twee maanden Chef Flits wordt in... Suriname. Met 90 verkeersdoden per jaar op 900.000 inwoners de natte droom voor elke verkeersofficier: "Er is daar veel te doen. Ik heb zelf een verschrikkelijk brommerongeluk gezien." Moeha! Van de Triple A ZOAB-juweeltjes in de Randstad naar de kuilen in de weg van Langatabbetje. Veel succes in de jungle Koos. En alvast de groeten aan je opvolger.