Hoe laat je omroepgeld verdwijnen: met wolligheid!
De Publieke Omroep (PO) maakt jaarlijks enkele honderden miljoen euro op. Om deze veelal absurde uitgaven te rechtvaardigen brengt de PO soms wat verslagen en begrotingen en zus en zo uit. Deze begrotingen staan vol met wollige politieke taal om iedereen uit de wind te houden, fouten te verbergen en tekorten goed te praten. Met zo veel mogelijk woorden zo weinig mogelijk zeggen, dat kan anders. Tijd voor een korte semantische analyse van zo'n meerjarenbegroting.
Goed, hier gaan we. We citeren uit de meerjarenbegroting 2009-2013
er staat:
Wij hanteren het begrip digitale contentstrategie, omdat de focus ligt op de inhoud van de platformoverstijgende concepten. De hierboven genoemde manieren van werken zijn niet altijd even gemakkelijk onderling van elkaar te onderscheiden. Via multimedialiteit ontwikkelt een deel van de activiteiten zich uiteindelijk tot werkelijk crossmediale concepten. Voor de korte termijn gaat het vooral om een leerproces waarin successen worden gebruikt om ervan te leren en die ervaring uit te bouwen.
vertaling
Het overgrote deel van wat we doen op internet mislukt. Niemand weet van elkaar wat ze doen. Om dit te verhullen praten we er heel veel poep aan vast. Dit kost jaarlijks enkele tientallen miljoenen. Alles wat mislukt en faalt we noemen een 'leerproces'.
er staat:
De digitale contentstrategie gaat uit van minder, groter, beter
vertaling
Mislukter, duurder, slechter.
er staat:
De platformoverschrijdende concepten uit onze contentstrategie moeten via een groeiend aantal distributiemedia en in een zo optimaal mogelijke vorm en kwaliteit worden gedistribueerd.
vertaling
Fillumpjes op internet en tv knallen.
er staat:
Aan Cultura en Opium TV is voor 2009 in totaal 600.000 toegekend in het kader van themagericht werken.
vertaling
We gaan in 2009 600.000 euro belastingeld verknallen aan een digitaal kanaal op kanaal 3234234 dat niemand bekijkt en niemand boeit.
er staat:
De publieke radiozenders bieden een gevarieerd aanbod. Op een aantal punten is niettemin sprake van witte plekken in thematiek en genres. De komende jaren wordt aan de oplossing van dit probleem gewerkt.
vertaling
We hebben nieuwe kudtmuziek ondekt in de binnenlanden van Midden-Vietnam die we prime-time op radio7 gaan uitzenden en we gaan wat succesvolle radioformats van de commerciëlen stelen.
er staat:
Vooral de sterk toegenomen concurrentie op de radiomarkt vanaf 2007 (Q Music, Radio 538, Arrow Classic Rock) heeft een rol gespeeld in het niet realiseren van de doelstelling.
vertaling
Ze spelen gemeen! Ze pikken luisteraars door te draaien wat mensen zelf willen horen. En daardoor haalden wij zelfs onze zelfopgelegde lage targets niet.
-edit: ingreep eindredactie. Stop hier maar. Het is gewoon te veel. Kappuh nou. Zeg gewoon dat ze lid moeten worden van PowNed, wij zijn wel duidelijk-