Etymologie van 'paarse broek'
Beste redactie. Ik zit met een probleem: wat/wie is nou precies een paarse broek? Ik zie de term hier en daar op Geenstijl, en positief is het niet, maar wat is de precieze omschrijving van het fenomeen? Nu ben ik natuurlijk vrouw en blond, dus daar zal het wel aan liggen, maar kunt u mij uit mijn lijden verlossen en dit voor eens en altijd ophelderen? Hartelijk dank! Bijkomend probleem: ik heb zelf een leuke zwager die onlangs onverwachts een paarse broek droeg, dat komt er ook nog eens bij. Kan ik hem nog wel serieus nemen? Groetjes, Diana.
Beste Diana, de uitleg vind je hieronder.
Welnu Diana. De term 'paarse broek' is uitgevonden en doorontwikkeld door mijnheer Pritt Stift. Hij bezigde de term voor het eerst op 7 december 2006. Diezelfde ochtend liep er namelijk iemand met een paarse broek de stijlloze redactie op.
Natuurlijk waren er voor de roemruchte dag van 7 december 2006 ook wel paarse broeken, maar in de connotatie die Pritt er in die druilerige decemberdag aan gaf: "Zo'n bebrilde heao-lul in een paarse broek met een NRC.next abonnement die oranje vla, perzikbier, oreganokoffie of bosbessenchips bedenkt voor de Unilevers van deze wereld" Niet zelden hebben paarse broeken dubbele functies. Dat komt omdat ze nét niet genoeg gekwalificeerd zijn voor één beroep. Zo komt het zeer veel voor dat ze zichzelf 'professioneel blogger' noemen maar daarnaast ook nog een spambedrijfje runnen, gedeeltelijk vanuit de WW opereren of rapporten bij elkaar googlen voor die ene klant. Of: online marketeer, schrijver- auteur, columnist, blogger, docent-trainer, spreker en ondernemer, TEGELIJKERTIJD. Echt waar, zie hierrr een zeer serieus voorbeeld. Hoewel
Leuk weetje: 'crowdsourcing' is nu dé hippe term om uurtje-factuurtje lekker mee te rotzooien. Meest extreme voorbeeld is erwinblom.nl, een voormalig vpro-werknemer die tegenwoordig web2.0 businessplanen ript.
Pritt doelde met 'paarse broek' -zeer waarschijnlijk- op de (internet)marketeer. Lauwwarme figuren die zichzelf movements en ontwikkelingen aanpraten en die de afgelopen 10 jaar elke trend, ontwikkeling en vernieuwing foutief voorspeld hebben. Een 'paarse broek' is ook een praatjesmaker zonder kennis of vaardigheden die overal achteraan rent in de hoop er een zakcentje aan te verdienen. (Namen en rugnummers hierrr)
De term 'paarse broek' arriveerde op precies het goede moment op de goede plek. Het was tijd voor een antwoord op die kip-zonder-koppers die internet in toenemende mate overspoelden met hun aan oplichting grenzende mooiweer-praatjes. Figuren die toen rondhingen op Marketingfacts, Frankwatching, Dutchcowboys, Molblog en tegenwoordig met name op Twitter. De bovenlaag van deze internetonderlaag zit graag in plekken als Dauphine, een niet té dure lunchtent die gesitueerd is aan een zogenaamde 'black spot'. Een druk verkeerspunt waar zeer veel verkeersongelukken gebeuren.
Het heeft toch nog een jaar geduurd voordat de eerste paarse broek er op 12 december 2007 (*) achter kwam dat zijn vakbroeders (nou ja, 'vak') overal en nergens als 'paarse broeken' werden omschreven. Natuurlijk hebben paarse broeken talloze pogingen gedaan de term te ontkrachten, zwart te maken, zich eigen te maken of door de term simpelweg te ontkennen. Volkomen zinloos natuurlijk. Paarse broek als term is inmiddels mainstream. Internetmarketeers en professionele internetsprekers zijn neergezet en exposed voor wat ze zijn. Een stelletje paarse broeken.
Dus zo zit het Diana!