Benoemen en bouwen met scholier Qassam

Update: nieuw werkstuk is in de maak.
Beste Redactie,
Ik zie dat u een artikel van mijn hand op uw sites heeft geplaatst. Dit artikel is echter vele malen gereviseerd en uiteindelijk geschrapt. Ik ben opnieuw begonnen met schrijven. Hier alvast een voorproefje:
Hoofdstuk 1 Het blanke superioriteitsgevoel: de koloniale erfenis
Van legitimatie voor de koloniale misdaden tot oorzaak van het allochtoon tweederangsburgerschap
Wie de titel van dit hoofdstuk leest krijgt misschien het gevoel dat dit een racistische tirade is die inhakt op het koloniaal verleden van de Europeanen. Wie verder leest, komt tot de conclusie dat het tegendeel echter waar is. Wanneer men wil praten over de spanningen tussen autochtonen en allochtonen, is het onvermijdelijk om een leidende factor daarin te analyseren: het wijdverspreide gevoel van blanke (westerse) superioriteit in deze samenleving. Deze koloniale erfenis zien we dagelijks niet alleen terug in debatten, opiniebladen en racistische stereotypen op televisie, maar ook in de alledaagse praktijk. De manier waarop menig allochtoon zijn klasgenoten of collegae kan horen praten over 'buitenlanders' is onverbloemd denigrerend. Maar hem vinden ze o.k. want hij 'is een goede'. De misdadige behandeling van allochtonen kan teruggevoerd worden naar een gemeenschappelijke basis: er heerst een (mogelijk onbewust) gevoel dat blank (westers, de 'oorspronkelijke' bewoners van Nederland) superieur is aan donker (niet-westers, de 'indringers'). Met het kolonialisme en de Apartheid in de V.S. en Zuid-Afrika nog vers in het geheugen, ligt het gebruik van juist deze twee termen erg gevoelig. In plaats van die twee termen, gebruikt men nu allochtoon en autochtoon: