Gezellig krabbelen met de RVD
En nog altijd zijn we gezellig aan het corresponderen met de Rijksvoorlichtingsdienst. Inzet van het geschil is een foto die wij eergisteren plaatsten van Willem Alexander en Maxima gezellig shoppend in de Apple Store. Mag niet, stelt de RVD. Waarom niet, wilden wij daarom weten. Welnu, "Zíj (Wim Lex en zijn partner-red.) bepalen in hoeverre er sprake is van inbreuk op hun privacy, niet u of anderen. Bovendien is uw argument dat de foto nieuws bevat onjuist en doet dus niet ter zake. Wij hebben u gisteren gemeld dat de Prins en Prinses geen Iphone hebben gekocht (los van de vraag of het kopen van een Iphone überhaupt nieuws is)" Kortom, de RVD bepaalt wat u wel en niet mag lezen. Hierrr de gehele sommatie, in de overlees onze reactie daarop. Voor zolang wij nog in de lucht zijn tenminste...
Geachte Rijksvoorlichtingsdienst,
Ik begin de aanhef maar even onpersoonlijk, daar u kenbaar niet de moeite neemt uw schrijven te ondertekenen. Dat vind ik persoonlijk niet getuigen van enig respect. Maar dat terzijde. Uw betoog is helder, uw argumenten allerminst.
Om maar te beginnen met uw eerste punt. U refereert aan geschil van de koninklijke familie met een weekblad dat u, net als de rest van Nederland, ook waarschijnlijk alleen leest bij de kapper. Deze vergelijking raakt echter kant noch wal, daar wij ons niet in de bosjes verschuilen om heimelijk kiekjes te maken van de koninklijke familie, die op dat moment vakantie viert. Ook wij delen de mening dat de familie ongestoord van een vakantie dient te genieten, zonder pottenkijkers.
Met de komst van het internet is er echter wel iets veranderd. Iedereen in het bezit van een mobiele telefoon, kan tegenwoordig foto's en filmpjes maken en deze opsturen naar sites als YouTube, NuFoto of GeenStijl. Dit recht is niet meer exclusief voorbehouden aan professionele journalisten, ook het volk doet tegenwoordig mee aan nieuwsvergaring. En dat volk wordt hierin ook steeds belangrijker. Een toevallige passant die toevallig wat plaatjes schiet van het prinselijk paar in een drukke Apple Store is nogal van een andere orde dan een fotograaf die dagenlang staat te posten om maar heimelijk wat foto's te schieten van de koninklijke familie op haar vakantieadres. Nogmaals daar zijn wij niet in geïnteresseerd en onze lezers al helemaal niet.
Uw subtiele verwijzing naar een mogelijke gang naar de rechter komt dan ook op z'n minst intimiderend over. Datzelfde geldt voor de zinsnede "En voor alle duidelijkheid: zíj bepalen in hoeverre er sprake is van inbreuk op hun privacy, niet u of anderen." Nogmaals, wij respecteren de privacy van de koninklijke familie, maar er zijn grenzen. En wij zijn van mening dat we ver weg zijn gebleven van het onbetamelijke.
Het kan dan ook niet zo zijn, dat u gaat bepalen wat nieuws is. Wanneer het koninklijk paar in de Apple Store wordt gesignaleerd, dan is dat voor ons nieuws. Geen discussie over mogelijk. Het toont aan dat zij, ondanks al hun voorrechten, ook gewoon mensen zijn van vlees en bloed, die zich net als ieder andere burger begeven in winkels zoals die van Apple.
Wanneer Bild Zeitung dan ook nog eens weet te melden dat het paar tijdens hun bezoek een iPhone aanschafte, dan is dat voor u misschien geen nieuws, maar wel voor ons en onze doelgroep. Voor uw informatie: de iPhone is een enorme hype, wereldwijd zijn er in korte tijd inmiddels bijna 2 miljoen van over de toonbank gegaan en het alom gerespecteerde Time Magazine besloot de iPhone uit te roepen tot uitvinding van 2007. De iPhone kortom, is nieuws. Zeker voor een website die 20 tot 35-jarigen als belangrijkste doelgroep heeft. Dat het prinselijk paar, volgens u geen iPhone heeft aangeschaft, hebben wij al recht gezet in het verhaal van eergisteren.
Rest ons nog te vermelden dat wij, voorlopig althans, geen steekhoudende argumenten van u hebben mogen ontvangen waarom wij een dergelijk onschuldige foto zouden moeten verwijderen. Wij zijn niet uit op het schenden van de privacy van de koninklijke familie of het prinselijk paar in het bijzonder. In het verleden niet, nu niet en ook in de toekomst niet. Maar wij laten ons niet als een paar kleine snotjongens in de hoek zetten.
Deze brief zal in cc gaan naar onze minderheidsaandeelhouder Telegraaf Media Groep, opdat zij op de hoogte zijn van onze uitleg.
Met vriendelijke groet,
Dominique Weesie