Persgroep viert succesvolle oplichting van abonnees
We dachten al. Wat waait daar voor horkerig geronk vanaf de Bontiusplaats over het IJ. Het is de salesredactie van de Persgroep, die gaat zomertoeren in een stretch Hummer met een uitstoot van zes keer het Nederlandse gemiddelde aan g/km co2. Want zelf praktiseren wat je predikt is niet zo het ding van dode bomen. Wat ook niet echt een oudmediaal verschijnsel blijkt te zijn, is schaamte. Deze Hummer straalt precies de misplaatste poenerigheid uit die je kan verwachten van een uitgeefbedrijf dat haar eigen lezers moedwillig belazert, daar haar geld mee verdient en er nog trots op is ook. Lezers van de Nederlandse titels Volkskrant, AD, Parool, Trouw, Brabants Dagblad, BN/De Stem, Stentor, Gelderlander, TC Tubantia en Eindhovens Dagblad (plus de Vlaamse titels Het Laatste Nieuws en De Morgen, en een hele zwik tijdschriften) krijgen vaak reclame verkocht als redactionele inhoud, en betalen daar nog abonnementsgeld voor ook. Belgische onderzoekssite Apache onthulde het allemaal al, hoe De Persgroep zijn journalistieke ziel verkoopt en hoe adverteerders redactionele bijdrages kopen in al die kranten. Maar de Persgroep doet er zelf ook helemaal niet geheimzinnig over. Over hoe ze in regionale kranten ruim 100 "redactionele artikelen" schreven over voetbalverenigingen die door ING gesponsord worden en waar de uitgever trots deze video van online heeft staan. ING is samen met de Persgroep een campagne gestart...: Of wat te denken van NGO's, zoals Artsen Zonder Grenzen (u weet wel, van die migrantenveerboten), die redactioneel worden opgepijpt met gelikte longreads in de Volkskrant en Trouw: En dacht u nou werkelijk dat die fopkoffie uit filterpads op eigen kracht de AD Koffietest kon winnen? Nee joh, de Persgroep hielp het merk een handje door de muur tussen redactie en commercie weg te halen: Nou. En van dat soort oplichtingspraktijken kunnen de krantenmannetjes dus oogpijnigend onhippe kamper-Hummers rijden. Om het er nog ff in te wrijven bij de lezers, dat ze in ruil voor hun abonneegeld als redactionele artikelen verpakte reclame-uitingen krijgen opgedrongen. En maar klagen over fake news op internet, die dode bomen... De freelancers vinden er trouwens ook wat van:Tsss... De #Persgroep Nederland goes big. #Amsterdam #Rotterdam #EttenLeur #Eindhoven #DenBosch #Nijmegen #Enschede #Zwolle #DenHaag #EnMeer pic.twitter.com/C3FyG7VXHY
— Hans Deridder (@hansderidder) July 18, 2017
Een grap over freelancetarieven is hier voor het inkoppen, vrees ik... https://t.co/ZGjp3ilcz6
— Menno van den Bos (@mennovdbos) July 18, 2017