Huilstruikbedrijf NS huilt struik over 40% korting
Hoi forensje! Bij dezen een gratwiete bak NS-haat voor bij uw lauwe bak stationskoffie. Het is immers maandag en dan is het bij ons koeltoer om te kankeren op de gele rups en de satanische machinisten van de treinen naar het oosten. Vandaag gaat uw vervangende ophef over de veertig procent dalurenkorting. De NS (SLECHTS EEN LETTER VERWIJDERD VAN U WEET WEL) heeft namelijk stilzwijgend besloten dat de korting nu niet meer geldt als u de reiziger toevallig net even voor het einde van de dalurenperiode incheckt, maar aankomt tijdens kortingstijd. Eerst kreeg je dan nog wel korting maar nou niet meer want burgerhaat en geldklopperij. Drama, natuurlijk, voor alle Spiessburger die natuurlijk net hun dagelijkse commute zo gepland hadden dat ze nog even een extra kopje thee thuis drinken om vervolgens om vijf voor negen in de pauperkaravaan te stappen om om half tien op kantoor te zijn. Allemaal Heel Erg en natuurlijk ook Heel Stom dat allemaal mensen een abonnement hebben gekocht op basis van een bepaald tarief en daar nu weer wat anders op moeten verzinnen, maar misschien is nog wel het saillantste van het bericht dat de NS om "strategische redenen" geen uitspraak wil doen over hoeveel mensen er zo'n kaart hebben en dus getroffen worden door de nieuwe maatregel. Strategische redenen? Waarom zou een grotendeels met collectief geld in de lucht gehouden voorziening die commercieeltje speelt ineens geen verantwoordelijkheid meer hoeven afleggen aan de gebruikerts? Het is niet alsof er ineens honderd concurrerende spoorbedrijven op de loer liggen die nu met een golf van hippe kortingskaarten reizigers weg te lokken bij de NS, want veel keus is er nu eenmaal niet bij het oligopolie van treinvervoerders. Ja, de halfzachte marktwerking die in Nederland elke publieke voorziening in een semiprivate, ondoorzichtige managersmaffia verandert strikes again.