Nieuwe auto's zijn levensgevaarlijke lijkwagens
Nieuwe auto's zijn troep. Wacht. Ff remmen, gas terug en even uit de bocht sturen, naar het rechte midden van de nuance. Opnieuw de koppeling op laten komen en ditmaal zachtjes gas geven. We bedoelen: Nieuwe Franse auto's zijn troep. Zoals oude Franse auto's dat ook al waren. Oh daar schoten we weer bijna uit de bocht. Maar het is dus wel zo. Uit onderzoek van AD blijkt volgens het AD in het AD dat er sinds 2012 maar liefst 770.000 terugroepacties waren. "De automobilist lijkt nu zelf wel een testrijder", moppert de ANWB. Lijstaanvoerders van lijkenwagens zijn Peugeot (34 terugroepacties) en Citroen (30). En daar rijden d'r heel wat van rond, want Peugeot is het 4e meest verkochte automerk in Nederland en Citroen het 7e (lol @ BX als bestverkochte Citroen ooit). Dat zijn dus onbetrouwbare auto's die met de Franse slag gemaakt zijn. De eerste de beste Peus die we volledig willekeurig in het terugroepregister inklopten (een 308) leverde meteen drie levensgevaarlijke malfunctie op aan stuur, versnellingsbak en brandstofleidingen. De eveneens willekeurig ingetikte Citroen C4 had hetzelfde brandstofprobleem, want Peugeots en Citroens komen allemaal uit dezelfde PSA-fabrieken. De C1 is ook geinig: die smelt onder je vandaan. 'Defect' is niet eens een Frans woord, maar je snapt waarom het zo klinkt. Hoewel, in het Duits doet 'defekt' het ook prima: de Opel Astra kan oververhitten door kapotte koelingen en Volkswagens Polo en Golf lijden aan diverse brandstofproblemen, waar Seat Ibiza's en Skoda Fabia's vervolgens ook last van hebben want die gebruiken dezelfde VW-motoren. Ook Audi's zijn eigenlijk Volkswagens dus daar komt het ook voor. BMW's hebben - gek genoeg - vaak elektrische problemen. Aan Italianen zijn we maar niet begonnen. Nummer drie op de terugroeplijst is overigens geen Duitser of Italiaan, maar een Japanner: Mitsubishi. Die van die zwaar gesubsidieerde hybride pantoffel-SUV's die ongeveer 18 kilometer op een volle batterij kunnen rijden en daarna doodleuk tegen 1 op 6 verder gaan met het ontbossen van de aarde. Maar nu weten we hoe dat komt: softwarefouten laten de accu's leeglopen. LOL. Zelfs de levensgevaren van je leasebak controleren? Check het RDW terugroepregister. Alleen voor auto's van na november 2012. Voor die tijd leverden autobouwers kennelijk nog kwaliteit.