J'ai un Charlie
We schrijven het jaar 2015, woensdagochtend 14 januari - een week na het bloedige 'incident' op de redactie van Charlie Hebdo. Frankrijk ontwaakt en haast zich massaal naar de dichtstbijzijnde kiosk voor nu al het meest controversiële en spraakmakende tijdschrift ooit gemaakt. #JeSuisCharlie natuurlijk niet zonder eigen exemplaar voor bij de koffieautomaat. Op de voorpagina staat zoals bekend de profeet Mohammed afgebeeld, getekend door cartoonist Luz. In totaal liggen er drie miljoen exemplaren à twee euro klaar voor verspreiding in Frankrijk en andere landen. Nederland is morgen aan de beurt en ontvangt een schamele vijfhonderd krantjes. Een bescheiden deel staat zelfs al te koop op Marktplaats. Verwacht wordt dat de Franse oplage nog voor het einde van de ochtendspits raakt uitverkocht. Het commerciële succes voor Charlie Hebdo is daarmee ongeëvenaard. Een ramp voor het land, is immers een zege voor de krant.
Voor elke kiosk die nu nog open gaat wacht een langere wij. #CharlieHebdo pic.twitter.com/6FEyJdl8Vi
— Pim Brassien (@pimbrassien) January 14, 2015
@barthettema: The early bird gets the bird. Parijs scoort een #CharlieHebdo en ik dus ook. Vanavond in #eenvandaag pic.twitter.com/VMB2jvJdMW
— Bart Hettema (@barthettema) January 14, 2015
Waiting for #charliehebdo pic.twitter.com/3Gb99EHhye
— Frank Renout (@FrankRenout) 14 januari 2015
Nog steeds... pic.twitter.com/G5OAPBEX0G
— Frank Renout (@FrankRenout) 14 januari 2015