ING: 'Straatkinderen in Rio hebben het geweldig'
Dus wij horen allerlei geruchten dat het heel erg naar is om straatkind te zijn in de favela's van Rio. Gelukkig heeft de ING daar andere ideeën over. Momenteel draait de bank met de meeste storINGen van Nederland een campagne rondom het WK-voetbal in Brazilië. Wat gaat het worden punt ennel. In het spotje dat daarbij hoort zien we vrolijke straatkinderen die lachend door de favela's rennen op weg naar een vriendschappelijk potje voetbal op een trapveldje. De straatkinderen blijken over een geweldig organisatietalent te beschikken, want ze hebben allemaal een shirtje aan van een andere WK-deelnemer en stellen zich op volgens de poule-indelingen. Wow. Het is blijkbaar juist geweldig om straatkind te zijn in de favela's van Rio. Toch mooi, van de ING. Dat ze de straatkinderen in de krottenwijken van Brazilië gebruiken als positief symbool van het WK. De ING pakt de cultuur van de armoedige straatkids, verbeeldt deze als een positief gebeuren en gebruikt dit om uit te stralen dat ze een superpositieve betrokken bank zijn waarbij de zon alleen maar schijnt en ellende niet bestaat. Beetje jammer dat de werkelijkheid geen ING-reclame is. Maar goed. De ING die de ellende van straatkinderen ontkent door deze straatkinderen te misbruiken om ons een goed gevoel te geven over de ING. Dat moet gewoon kunnen.
ING
Realiteit