achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Belgenland PWNT de Nederlandse Spoorwegen

facepalmkidomg.jpgNiet luisteren naar GeenStijl, dat kost geld. Heel veel geld. De eigenwijze NS besloot ondanks waarschuwingstopics op de GeenStijl door te zetten met de Fiat Multipla op rails en dus kost het debacle nu ongeveer een miljoenmiljard euro, afgerond naar beneden. En de Belgische partner NMBS? Die maakt er alleen maar winst op, want die onderhandelen nu eenmaal een stuk beter dan de Hollanders. Even op een rijtje: 1) Nederland betaalde 370 miljoen euro (eigenlijk 825 miljoen gulden in de jaren '90) voor een speciaal hogesnelheidstraject tussen de Belgische grens en Antwerpen. 2) De Belgen bliezen het Fyra-plan uiteindelijk op, waardoor ze geen 60 miljoen hoefden neer te leggen voor hun drie afgesproken Fyra-treinen. Het voorschot van 37 miljoen hebben ze allang terug. 3) De Belgen weigerden een extra Fyra-trein te bestellen voor het traject Brussel - Den Haag. 4) Er komt wellicht nog een schadeclaim van 40 miljoen in de portemonnee van de Belgen. 5) Er komt een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, maar dan wel de Belgische Thalys. Inkomsten gaan dus naar de Belgen. Kortom, de Belgen krijgen een lucratief traject op Nederlands grondgebied, een door Nederland betaald stuk spoor in België en wellicht 40 miljoen euro winst op het hele Fyra-gebeuren door de schadeclaim. Nederland maakt 88 miljoen euro verlies en eindigt met lege handen. Met andere woorden, de Belgen zetten de NS en het Nederlandse onderhandeltalent compleet voor lul. Fuck, zelfs Fyra.nl is door de Belgen gekaapt. Schaam op jullie, NS. Wat zijn jullie toch een incompetente treinboeren. Ach ja, het eeuwenoude Belgische gezegde luidt niet voor niets: 'wie meer vertraging heeft dan een kreupel paard, is de hogesnelheidstrein niet waard.'

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.