Donner warum?
Minister Donner heeft gisteren zijn nieuwe plannen wereldkundig gemaakt om de Nederlandse samenleving te beschermen tegen terrorisme. Je moet je echter afvragen of we daar wel gebaat bij zijn. De omschrijving van terrorisme is nog steeds vaag en kan werkelijk alles bevatten dat door de Regering wordt gezien als een gevaar voor... jawel, diezelfde Regering. De regering noemt het natuurlijk democratie, maar dat maakt bij een meerderheid in het parlement niet zo heel veel uit. Zo lees ik in het bijbehorende persbericht het volgende:
"Het bestuurlijke instrumentarium wordt uitgebreid. Het gaat daarbij om de verplichting voor betrokkene zich periodiek te melden op het politiebureau, dan wel een verbod zich te bevinden in de nabijheid van personen of objecten. Deze aanvullingen zijn van toepassing op personen die op grond van contacten, activiteiten of andere aanwijzingen in beeld komen, terwijl er op zichzelf onvoldoende aanwijzingen zijn voor een strafrechtelijk optreden. Als voorbeeld wordt genoemd het zich op verdachte wijze ophouden op bepaalde locaties."
We zien hier een prachtig voorbeeld van een juridische cirkelredenering. Aan de ene kant is deze maatregel bedoeld voor mensen die geen verdachte zijn in de zin van de Wet. De Minister stelt vervolgens dat de maatregel betrekking heeft op mensen die zich verdacht ophouden. Wie geeft er invulling aan de term verdacht ophouden? Dit soort maatregelen geven justitie wel erg veel ruimte om personen zonder enige rechterlijke interventie dwars te zitten.
Nog een mooi voorbeeld:
"Verder worden de mogelijkheden tot een verbod op het verrichtten van beroepsmatige activiteiten verruimd. De rechter krijgt de mogelijkheid dit als bijkomende straf op te leggen in die gevallen waarbij de beroepsmatige activiteiten worden gebruikt voor het aanzetten tot haat of geweld."
U wilt niet weten hoe vaak weblogs, waaronder tot een jaar geleden GeenStijl, worden gekenmerkt als een haatzaaiende site of als 'aanzettend tot geweld'. De grootst mogelijke onzin. Maar als we één ding hebben geleerd, is het wel dat deze term lichtvoetig door subsidieclubs, regionale politici en zelfs kranten zoals Trouw misbruikt wordt om vijanden het zwijgen op te leggen.
Dit soort vage wetgeving geeft de Regering vooral de ruimte om zijn eigen burgers in bedwang te houden en draagt absoluut niet bij aan terrorismebestrijding. Natuurlijk, er lopen nog een stel Mohammed Bouyeri's rond. Maar de nieuwe regels zijn haastwerk en handjeklap geweest. Ze passen precies in de repressie- en controle obsessie van Donner. Een streven dat hij trouwens al ruimschoots voor de moord op Theo van Gogh openbaarde.
Voor wie enige juridische voorkennis heeft kan je hier het advies van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak downloaden met nog veel meer voorbeelden van de uitholling van onze rechtstaat, iets waar ik als jurist niet vrolijk van wordt.
Er hangt nu een sfeer rond de nieuwe maatregelen dat ze 'snel snel' ingevoerd moeten worden, want nieuwe aanslagen liggen op de loer. Dat kan wel kloppen, maar besef dat deze wetgevingen er voor altijd zullen zijn. Komende regeringen zullen weinig zin hebben repressieve wetgevingen weer op te heffen, zo leert de geschiedenis ons.
Nu gebruikt Donner zijn nieuwe regels uiteraard alleen nog voor een terechte harde aanpak van moslimterroristjes en slapende cellen. Maar 'helaas' is het in het recht nog steeds zo: gelijke monnikken, gelijke kappen. Er staat niets in de wet dat deze alleen voor moslimterroristen geldt. Deze regelgeving gaat pas over jaren voor de echte klappen zorgen. Niet onder de dan inmiddels wel opgepakte terroristen, maar gewone burgers die niet zo braaf zijn als de overheid wil. Dus berufsverboten voor brutale (webloggende) journalisten die happen naar de Baas, etterige juristen en vervelende commenters. 'Verzetskrant' Trouw gaat straks weer lekker groeien...