Excel air: going down...
De vliegtuigen van Dutchbird blijven aan de grond. Het moederbedrijf Exel Aviation Group hakt namelijk geen knopen door. En over een maandje is de boel waarschijnlijk failliet. Zoals we al schreven werd directeur Harm Prins opgepakt en opgesloten wegens afpersing en belastingontduiking. De grote baas Erik de Vlieger schreef toen op zijn weblog dat hij de boel zou gaan runnen. Maar zijn weblog is opeens offline. De Vlieger heeft blijkbaar lijken in de kast gevonden en trekt zijn handen van het instortende vliegimperium af. Want nu zegt hij opeens dat het bedrijf juridisch eigendom van Harm Prins is. Ondertussen kregen wij bootladingen aan informatie over de grote luchtvaartdirecteur Harm Prins. Kent u 'John de Manager' nog? met zijn 'succes is een keuze'. Let wel, manager John bestaat echt! Harm Prins blijkt een botendief.
Ondernemer Erik de Vlieger trekt zijn handen af van zijn protégé Harm Prins. Sterker nog, Prins -blijkbaar weer op vrije voeten- benoemde zichzelf gisteren tot statutair directeur van Dutchbird.
Wij vroegen ons af hoe een bekende botendief die een spoor van plotselinge verdwijningen en wanbetalingen achterliet, opeens directeur van de grootste luchtvaartmaatschappij -op KLM na- van Nederland werd.
"Ik zag hem opeens opduiken op televisie, onze Harm", zo zegt een jachthaveneigenaar uit Zeeland.
"Hij werkte tot een jaar of tien geleden bij Holland Marine. Het was wel een praatjesmaker, een verkoper. Hij importeerde en verkocht zeewaardige zeiljachten. Enige tijd had hij ook een BV in oprichting. Hij kocht veel spullen in, maar betaalde die nooit, hij heeft de bijvoorbeeld een zeilwinkel op Port Zélande laten klappen. Jaren later belde ik hem nog eens een keer, en toen werkte hij opeens op Rotterdam Airport."
Ook een zeilmaker kreeg zijn oude nachtmerries terug toen hij Prins op tv zag verschijnen:
"Ik ben voor heel veel geld het schip in gegaan met meneer Prins. Ik ben zeker niet de enige. Hij had een zeilwinkel en allerhande andere handeltjes. Kwam spullen halen maar heeft nooit betaald. Ik heb opnieuw contact met de politie gezocht."
Botendief
Een andere zeilondernemer:
"Harm Prins heeft eens een Wasa 42 in Duitsland uit de haven van Cuxhaven gestolen. Hij werd echter door de eigenaar opgespoord en in de jachthaven Den Osse op zijn bek geslagen. Vervolgens heeft het bestuur van de jachthavenvereniging hem de levenslange toegang tot de haven ontzegd. Ik weet dit omdat ik lid ben van die vereniging en de mensen daar al lang van tevoren gewaarschuwd had voor meneer Prins en zijn praktijken. Erg vreemd dat zo'n gozer die wij kennen als een grote boef, directeur werd."
Toch weer coke?
Meerdere ondernemers uit de zeilwereld die met Prins te maken hebben gehad, benadrukken dat hij vooral actief was in grote zeewaardige jachten. Zo heeft Prins voor zijn plotselingen opduiken in de luchtvaartwereld ook handeltjes gehad in Portugal, op de jachthaven vilamoura, volgens insiders een
"waar drugsnest". Daarnaast zijn er midden jaren negentig ook drugsgerelateerde activiteiten bij de jachthaven Port Zélande opgerold, op het moment dat Prins daar actief was:
"Ik weet nog dat ene Bob N. zo rond 1995 voor cocainehandel werd gearresteerd. N. was een zakenpartner en persoonlijke relatie van Prins. Ik heb dat nog maar eens aan de politie, namelijk aan de financieel-economische recherche te Rotterdam verteld. Dan zoeken zij maar uit of er een verband is", zo zegt een gedupeerde ondernemer.
Wat wij er van denken: Zoveel lijken in de kast dat 'massagraf' een betere benaming is. Te groot, te gevaarlijk en te omvangrijk voor een klein lief logje zoals GeenStijl dat zonder rugdekking opereert...