Bernhard's verborgen Ferrari leven (slot)
Vanochtend schreven we al over de Ferrari's van Prins Bernhard. Naar aanleiding hiervan raakten we in gesprek met Joky van Dieten, die al 40 jaar in Canada woont. Van Dieten was de allereerste Ferrari-coureur van Nederland en de eerste vrouwelijke coureur van Europa. Inmiddels is ze 74 jaar en rijdt met een spierwitte Hummer H1 de wereld rond. Een mevrouw met ballen en een kewle zonnebril, daar houden we van. Dus zeg niet dat er op GeenStijl geen plaats is voor bejaarden! Ze was een bekende van Bernhard en vertelde ons over haar Ferrari. Dat willen we u dus niet onthouden: verhalen over stijlloos snelle bakken.
Hoe zat dat nou met het verhaal over die Ferrari van Bernhard? "Ik reed in mijn eigen Ferrari Monza 1954, die ik zelf bij Enzo Ferrari heb opgehaald. Mijn vader was de eerste Ferrari importeur ter wereld moet u weten, dus direct na de oorlog.
Ferrari bestaat pas sinds 1947. Ze hadden goed PR-beleid waarbij ze de zeldzame auto's tegen fikse korting leverden aan beroemde 'gentlemen drivers'. Zo kon het dat Juliana thuis met de kids zat, en Bernhard champagne dronk in Maranello, samen met Ingrid Bergman en de Sjah van Perzie. Was de prins nou echt zo close met Enzo als men wel beweert?
"Ja, Prins Bernhard was erg goed bevriend met Enzo Ferrari. Via Enzo kwamen we met elkaar in contact. Want via hem hoorde de prins dat er een Ferrari Monza in Nederland was. Hij belde mijn vader op om te vragen of wij met deze Ferrari Monza naar Soestdijk wilde komen."
"...Maar omdat mijn vader de auto raceklaar aan het maken was, ging dat dus niet. Maar mijn vader zei tegen de prins dat hij van harte welkom was op Zandvoort. Aldus geschiedde. Hij kwam diezelfde dag nog met een Engelse vriend in zijn eigen Ferrari. Dat was in het weekeinde voordat ik moest racen op Zandvoort in de grootste internationale klasse van die tijd. Ik was toen 21 jaar.
Wat hij echter niet wist was dat ik -een meisje - met deze in die tijd snelste race wagen op aarde, ging racen. Toen hij de Ferrari Monza uitgebreid had bekeken, vroeg hij wie met de auto op Zandvoort ging racen en mijn vader wees naar mij, waar de Prins niks van begreep. Logisch want in die tijd waren er geen meisjes die in Ferrari's op het circuit 'rond renden'. Daar kwam nog bij dat ik er jong uit zag, eerder als achttien jaar.
De prins lachte, en vroeg nogmaals wie er mee ging racen maar uiteindelijk geloofde hij het. Hij vroeg mij of ik hem een gunst wilde verlenen. Want hij ging op safari in Afrika, maar wilde via zijn adjudant horen hoe de race was verlopen. Wel, de rest is historie. De auto in de soep, dus geen rondjes op Zandvoort.
Ik hoorde onlangs dat mijn Monza, inmiddels totaal hersteld, nu in handen is van Dries van der lof Lof in Haaksbergen (red: Die Dries is in 1990 dus al overleden, maar dat geef niet). De eigenaar van de kabelfabriek aldaar. Ook heeft een bekende renner er onlangs nog de Mille Miglia mee gereden. Dit was het verhaal.
De Prins kocht de Ferrari's met korting en verkocht na gebruik met winst door. Tot zover deze uitzending van Andere Tijden en het misbruiken van de dood van Bernhard om eens even lekker over Ferrari's te lullen.