Nescafé snapt social media Heel Erg niet
Naast slappe poederkoffie en koffie met vanillesmaak (blegh) maakt Nescafé dus ook hele beroerde social media campagnes. Met name in Hongarije. Van die campagnes met een complete hipster-proof 'handgetekende' website en een upload formuliertje om de mensen van het internet lekker los te laten gaan met zelfgemaakte lol-content. Tot zover niks aan het handje, ware het niet dat de koffieboeren de zaak zo verneuken dat alle potentiële goodwill die het zomaar uitdelen van 5000 dollar kan kweken in één keer INTERNATIONAAL om zeep wordt geholpen. De basisregel 'meeste likes op Facebook = winnaar van de wedstrijd' blijkt namelijk toch iets minder leuk dan gedacht. Zeker nu een gehandicapte jongen op nummer één staat omdat zijn broer via het populaire 9gag.com even 47k+ likes binnen heeft geharkt. Dat heeft Nescafé dus liever niet. Dat mensen elkaar via social media enthousiasmeren voor een social media campagne en dat een 11-jarige Hongaar in een rolstoel opeens populairder is dan het moedermerk zelf (37k) op Facebook. En dus: diskwalificatie! Niet meer meedoen! Oprollen! Zie hier het totale modderfiguur dat Nescafé Hongarije slaat en dat (met dank aan de social media) nu ook lekker wereldwijd trending aan het gaan is. Komt u maarrr, lekker besmeuren dat merk! Wij wensen de firma veel plezier met het crisisoverleg de komende uren en hebben ook alvast een suggestie voor de nieuwe campagne van 2012: busz menedéket plakát.