Spoorwegnet binnenkort totaal onbruikbaar
De overheid en grote bouwprojecten. Faal, faal, faal. Bruggen, tunnels, metrolijnen, snelwegen, Maasvlaktes, vliegvelden in zee: alles gaat van proefballon via aanbesteding naar protestgroepen tegen polderlawaai & huizenverzakkingen tot driemansstichtingen voor het behoud van het broedgebied van zeldzame Aziatische boktorkevers (bestaan!). En dan kost het uiteindelijk te veel geld, is het te duur of kunnen we het niet betalen, waarna er bedrijven failliet gaan, vakbonden in actie komen en iedereen elkaar de schuld geeft tot er hoorcommissies aan te pas moeten komen terwijl het tumbleweed door gure windvlagen over de diverse verlaten bouwplaatsen van half afgeronde monsterfaals tuimelt. Karla Peijs zegt zelf: "Bij Waterstaat is iedere dag een ramp." Uiteindelijk heeft niemand het gedaan en wordt er gewoon nóg meer geld tegenaan gegooid om de boel op de rails te houden. Zoals met de HSL, de duurste spoorwegfaal ooit. Niemand wilde extra betalen om een kwartier sneller in Antwerpen te zijn en daarom mag iederéén nu lappen om een gat van 300 miljoen dicht te treinen (ook als u altijd met de auto gaat), terwijl het overvolle spoornet per 2015 vrijgegeven wordt voor concurrentie en een nieuwe Harmelen dus eerder te verwachten valt dan een werkende ov chipkaart die ook voor Syntus, Arriva, Connexxion of de box cars van Railion zal werken. En dat terwijl u op het duurste stuk boemelspoor van Nederland voortaan twee keer na moet denken voor u in een wc-loze Sprinter stapt op Schiphol, omdat de HSL pas in Rotterdam weer een perron tegenkomt. Waar is Camiel Eurlings als je 'm nodig hebt?