Online identiteit: Moot (4CHAN) zegt dingen
Serieuze nadenkshit alert. Wie ben jij? En wie ben jij online? Zomaar wat essentiële vragen waar Moot (oprichter 4CHAN en Canvas) gisteren op Web 2.0 een antwoord op probeerde te vinden. Volgens hem zijn er maar twee visies op online identiteit: de spiegel, zoals Google en Facebook die hanteren. De online identiteit is een directe kopie van de offline identiteit. En dan is er nog de duistere kerker der anonimiteit, waar hacks0rs en pedo's ronddolen. Onzin, zegt Moot. Net zoals je offline in diverse sociale gelegenheden net zoveel identiteiten hebt, zo zou je dat ook online moeten kunnen hebben. Identiteit is een diamant, waarvan steeds bepaalde facetten naar voren komen. Zoals in het pseudoniem dat je gekozen hebt voor Twitter of als reaguurder. Facebook en Google negeren dit creatieve aspect van identiteit volkomen. Deze bedrijven dwingen gebruikers om de online identiteit een directe afspiegeling te laten zijn van de offline identiteit. Wie je bent en wat je doet in de materiële wereld moet een zo reëel mogelijke 'avatar' krijgen in de digitale wereld. Blijft de vraag: welke offline identiteit dan? Sociale media gaan met identiteit om zoals Henry Ford met zijn eerste model T: iedereen krijgt de auto die hij wil, zolang deze maar zwart is. Google+ verwijderd zelfs fake accounts. Wat dan wel? Niet anonimiteit gelijkstellen aan schuilen, niet de koude enkelzijdige spiegel van Facebook en Google waarbij de gebruiker is overgeleverd aan een beperkte definitie van identiteit, maar creatieve vrijheid om op diverse manieren te laten zien over welke facetten je als persoon beschikt. Verplicht nadenkvoer voor internetbewoners. KIJKEN!