New York Pizza in de problemen
Het rommelt bij de franchise keten New York Pizza. De omzet loopt terug en de ondernemers hebben ruzie. De interne scheldpartijen tegen de directie staan keurig op een 'geheim' log: "Het betreurt ons dat collega's de site naar derden doorspelen, maar het typeert de verdeeldheid binnen onze organisatie." schrijven de ondernemers op hun underground weblog. De pizzabakkers zijn boos: De directie doet aan gedwongen koppelverkoop en zou de Europese wetgeving overtreden, de directie verdeelt en heerst en handelt onzorgvuldig. De campagne 'Damn Tasty' loopt volledig in de soep. Kortom, het is letterlijk een kijkje in de keuken van de opgewonden standjes: "De schade van dit jaar lopen we toch niet meer in. Hoe ironisch: vorig jaar gaf de pizzaclub nog het boekje 'inside stories' uit...
Met name deze post willen we u niet onthouden:
Monday, September 06, 2004 SUCCES IS EEN KEUZE Directie, management en franchiseconsultants zijn het erover eens. Succes, dat bepaal jezelf. Klopt helemaal. Neem nou het volgende geval: Een franchisenemer heeft net veel geïnvesteerd in zijn nieuwe winkel en besteedt het geadviseerde budget aan lokale marketing. Na een tijd blijkt dat de investeringen in reclame er qua omzet niet uitkomen. Het potje geld raakt op en de motivatie neemt af. New York Pizza neemt de zaak terug (voor weinig). Naast een gemotiveerde bedrijfsleider gooit NYP er een buitensporige hoeveelheid (reclame)geld tegenaan. Die uitgaven vindt je niet terug in de exploitatie van de betreffende winkel. De omzet stijgt en de zaak wordt snel (en goed) verkocht. Nadat de nieuwe koper in zijn eigen zaak staat, valt de omzet terug naar het oude niveau. Is hij nu lui, of maakt hij er een zootje van? Of herkennen we hier het scenario Ede, Hilversum, Uden. posted by NewYorkPizza at 5:17 PM
Monday, September 06, 2004 SUCCES IS EEN KEUZE Directie, management en franchiseconsultants zijn het erover eens. Succes, dat bepaal jezelf. Klopt helemaal. Neem nou het volgende geval: Een franchisenemer heeft net veel geïnvesteerd in zijn nieuwe winkel en besteedt het geadviseerde budget aan lokale marketing. Na een tijd blijkt dat de investeringen in reclame er qua omzet niet uitkomen. Het potje geld raakt op en de motivatie neemt af. New York Pizza neemt de zaak terug (voor weinig). Naast een gemotiveerde bedrijfsleider gooit NYP er een buitensporige hoeveelheid (reclame)geld tegenaan. Die uitgaven vindt je niet terug in de exploitatie van de betreffende winkel. De omzet stijgt en de zaak wordt snel (en goed) verkocht. Nadat de nieuwe koper in zijn eigen zaak staat, valt de omzet terug naar het oude niveau. Is hij nu lui, of maakt hij er een zootje van? Of herkennen we hier het scenario Ede, Hilversum, Uden. posted by NewYorkPizza at 5:17 PM