PROEST! Mediacollege leest GS de les
Geenstijl laat zich niet remmen door gebrek aan feitenkennis, twitterde gisteren het Mediacollege Amsterdam naar aanleiding van ons bericht over de grote rekenfaal op het MBO mediadingetjes. Slechts tien van de honderden leerlingen haalden een voldoende voor het examen rekenen, waarop de school besloot de cijfers niet openbaar te maken om de leerlingen tegemoet te komen. Waarop wij stelden dat concepten als didactiek en onderwijs blijkbaar te ouderwets zijn voor het hippe MBO. Knappe context die dat recht weet te lullen. Hier dan toch een poging. Het gaat erom waarom wij uberhaupt het examen rekenen aanbieden. De huidige lichting examenkandidaten heeft dat slechts 1 jaar gehad, omdat het vanuit het ministerie opnieuw verplicht is gesteld vanaf 2014. Tot die tijd is er dus een overgangsregeling, waarbij het cijfer sowieso niet meetelt voor de zakken/slagen. Het cijfer zou aanvankelijk wel op het diploma komen, maar dat is nu dus teruggedraaid, omdat dat de studenten alleen maar belemmerd. Jup, dit is de status van het huidige onderwijs in Nederland. Zeggen dat falen is toegestaan binnen de regelgeving, dus wat zeurt de media nou? Let wel, dit is dezelfde opleiding waarvan een minidocu bestaat die strontsaai is, omdat er de hele dag op het Mediacollege Amsterdam nauwelijks iets gebeurt wat op onderwijs lijkt. We leggen in de 'lees verder' uit waarom deze school faalt. Eén plus één is elf, dus wij voorspellen dat de reactie op onze analyse zal zijn dat GeenStijl nog steeds dom is en dat wij de context van de context weigeren mee te nemen. Sommige dingen veranderen namelijk nooit.
Het gaat erom waarom wij uberhaupt het examen rekenen aanbieden."
Precies, waarom zou je? O ja, omdat de overheid het verplicht heeft gesteld. Anders fuck it. Het is dat men van een MBO verwacht dat er enige vorm van kennisoverdracht plaats vindt, anders was het MA helemaal een veredeld sociale werkplek geworden. Leerlingen vier jaar lang YouTube-filmpjes laten zoeken, diploma uitprinten en cashen voor het management.
"De huidige lichting examenkandidaten heeft dat slechts 1 jaar gehad, omdat het vanuit het ministerie opnieuw verplicht is gesteld vanaf 2014."
Wat een unieke opleiding is dat Mediacollege Amsterdam toch. De huidige lichting examenkandidaten is helemaal tot aan het eindjaar van een MBO gekomen zonder enige vorm van puzzelen met getallen op de basisschool of het VMBO. Pas één jaartje rekenen. Een heel jaar de mogelijkheid om rekenen bij te spijkeren en slechts tien leerlingen halen een voldoende voor de toets. En dat dan proberen weg te moffelen achter allerlei regelgeving en bureaucratische truukjes. Alles behalve lering trekken en de kwaliteit van je onderwijs verbeteren. Of een poging doen om deze leerlingen wel naar het gewenste niveau te brengen. Het gaat er niet om waarom het MA überhaupt het rekenexamen aanbiedt, het gaat er om waarom het MA veinst een respectabele opleiding te zijn.
"Tot die tijd is er dus een overgangsregeling, waarbij het cijfer sowieso niet meetelt voor de zakken/slagen."
Ow, een overgangsregeling. Sorry, dat wisten we niet. De context die volledig ontbrak en alles ten goede keert. Want een uitstekend excuus om de schouders op te halen en weigeren je leerlingen verder te helpen. Tevens betekent dit dat het niveau rekenen voor leerlingen van het MA pas in 2014 op het niveau van de minimale eisen van het ministerie is. Althans, als drie jaar niet een beetje kort dag is voor de school om de boel op orde te krijgen, uiteraard.
"Het cijfer zou aanvankelijk wel op het diploma komen, maar dat is nu dus teruggedraaid, omdat dat de studenten alleen maar belemmerd."
Juist. Het is het lage cijfer wat de studenten belemmert. Niet het feit dat ze collectief te weinig wiskundige kennis hebben volgens landelijk opgestelde normen. In dat geval hef je de belemmering niet op door bijspijkerlessen aan te bieden, maar het cijfer gewoon niet te vermelden. Niet geremd door enige feitenkennis wat betreft rekenen, die leerlingen. Verhelderend dat het Mediacollege Amsterdam nog eens extra onderstreept hoe hard ze falen als onderwijsinstituut, klaarblijkelijk weigeren te investeren in leerlingen als dat niet wordt afgedwongen van bovenaf en graag media het verwijt maken dat ze dom zijn als aangetoond wordt dat complete leerjaren zakken voor een niet al te ingewikkelde rekentoets. Zeg, Mediacollege, probeer de smaak van kamelenballen eens te omschrijven? Want die zuigen jullie klaarblijkelijk met grote passie op reguliere basis.