Kassa!
De eerste resultaten van de vorige week in gebruik genomen trajectcontroles zijn bekend. Zo rijdt op de rijksweg A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep sinds de introductie nog slechts 5 procent van de automobilisten te hard, jubelt flitsofficier Spee. Reken even gezellig mee. Dagelijks passeren op het traject 75.000 automobilisten, waarvan dus 5 procent ofwel 3750 weggebruikers een te zware rechtervoet heeft. Conservatief als we zijn gaan we uit van de meest ongunstige berekening voor de schatkist ofwel, geen enkele overtreder overschrijdt de maximum snelheid met meer dan 10 kilometer. Dan nog levert het zo'n drie kilometer lange traject Spee en zijn landwachters dagelijks 112.500 (3750 maal 30) euri op. Op jaarbasis hebben we het dus over 41.062.500 euri. Op 1 traject!
Ruim 41 miljoen euris dus. Vermenigvuldigen we dit keer vijf (naast de A4 worden immers nog vier nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen) dan komen we op 205 miljoen euris uit. En dan vergeten we gemakshalve nog even de inkomsten van de al langer bestaande trajectcontroles op de A1 en de A13.
En als we dan toch bezig zijn, pakken we ook gelijk maar even het jaarverslag van Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) erbij. Zo werden er in 2003 maar liefst 10,6 miljoen acceptgiros verstuurd vanuit Leeuwarden, waarvan ruim 7,6 miljoen vanwege het overschrijden van de maximum snelheid (zie pagina 13). Overigens blijkt dat van die 7,6 miljoen 66,1 procent niet meer dan 10 kilometer te hard reed (zie pagina 16). Dit levert de schatkist dus nog eens zon slordige 444 miljoen euri op. Opgeteld komen we dus op bijna 650 miljoen uit puur vanwege de overschrijding van de snelheid. Spee mag zich dan ook met recht het flitsende goudhaantje noemen van het falende justitieapparaat in dit land. Want de 'Pluk ze' aanpak van criminelen mag dan zijn mislukt, het plukken van de automobilist loopt als een trein.
Hoe voorkomt u een boete
Hieronder de tijd die u minimaal over de trajectcontrole moet doen om een boete te voorkomen:
a2: 1 min 45 seconden
a4: 1 min 36 seconden
a12: 1 min 32 seconden
Hieronder de tijd die u minimaal over de trajectcontrole moet doen om een boete te voorkomen:
a2: 1 min 45 seconden
a4: 1 min 36 seconden
a12: 1 min 32 seconden