Kassa!
![Mag ik even vangen!](https://legacy.gscdn.nl/mt/archieven/images/geldzak.jpg)
Ruim 41 miljoen euris dus. Vermenigvuldigen we dit keer vijf (naast de A4 worden immers nog vier nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen) dan komen we op 205 miljoen euris uit. En dan vergeten we gemakshalve nog even de inkomsten van de al langer bestaande trajectcontroles op de A1 en de A13.
En als we dan toch bezig zijn, pakken we ook gelijk maar even het jaarverslag van Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) erbij. Zo werden er in 2003 maar liefst 10,6 miljoen acceptgiros verstuurd vanuit Leeuwarden, waarvan ruim 7,6 miljoen vanwege het overschrijden van de maximum snelheid (zie pagina 13). Overigens blijkt dat van die 7,6 miljoen 66,1 procent niet meer dan 10 kilometer te hard reed (zie pagina 16). Dit levert de schatkist dus nog eens zon slordige 444 miljoen euri op. Opgeteld komen we dus op bijna 650 miljoen uit puur vanwege de overschrijding van de snelheid. Spee mag zich dan ook met recht het flitsende goudhaantje noemen van het falende justitieapparaat in dit land. Want de 'Pluk ze' aanpak van criminelen mag dan zijn mislukt, het plukken van de automobilist loopt als een trein.
Hoe voorkomt u een boete
Hieronder de tijd die u minimaal over de trajectcontrole moet doen om een boete te voorkomen:
a2: 1 min 45 seconden
a4: 1 min 36 seconden
a12: 1 min 32 seconden
Hieronder de tijd die u minimaal over de trajectcontrole moet doen om een boete te voorkomen:
a2: 1 min 45 seconden
a4: 1 min 36 seconden
a12: 1 min 32 seconden