Reddion liegt, Unilever misleidt
Zoals we gisteren al publiceerden blijkt online advertentiebureau Reddion op een geniepige manier aan internetsluikreclame te doen, met als doel gratis aandacht te krijgen voor de producten van onder andere Unilever onder een zeer specifieke doelroep. De werkwijze in het kort: Reddion bouwt websites die er amateuristisch uit zien, met als doel een buzz of een hype te creeën onder jongeren. Dit doen ze niet met open vizier, maar medewerkers van Reddion infilteren forums zoals Fok!, Mokkels en andere plekken. Op deze fora openen de medewerkers dan discussies en zeggen ze hoe 'vet cool' een bepaald product bijvoorbeeld is. Zie een stuntelige poging op Fok! en op Mokkels.com. Dat deze handelswijze twijfelachtig is, moge duidelijk zijn. Maar dat Reddion-directeur Alex Stil, in een directe vraag aan GeenStijl denkt te kunnen liegen, is beneden alle peil. Check deze e-mail, waarin hij zegt met de virtuele persoon Danny Kleine gesproken te hebben. Terwijl wij al bewezen hebben dat Danny Kleine niet bestaat. De jongeman op de feauteaux van de fake-site is namelijk Gwenn Schrijn.
Zo zegt Alex Stil in de bewuste e-mail dat Danny het filmpje van de site Axetouch heeft geript, maar helaas. Dat kan niet: de filmpjes op de bewuste Lycospagina en op de Axetouch.com verschillen in een paar scenes!
GeenStijl wist de Reddion-medewerker Holman te achterhalen. (nb: helaas was Holman niet in een telefoongids te vinden, we zijn uit gegaan van enkele verklaringen en de DNS gegevens van zijn site.) Holman vult zijn tijd met het infiltreren en meediscussieren in fora en het bouwen van namaaksites. Dankzij enkele forumbeheerders en wat zoekwerk vonden we het ip-nummer 193.79.173.3. Dit nummer behoort toe aan de computer van Melvin Holman in het Reddion gebouw te Capelle. Leuk detail is dat Holman ook nog eens op feauteaux van een Reddion-feestje is terug te vinden. Verder heeft Holman een cu2-profiel, een account bij partypeeps en een website waarop hij overduidelijk te zien is.
Gwenn Schrijn, de jongeman op website dannykleine.tk, de site die namens Unilever overal gespamd werd, is fotograaf voor het bedrijfje van Melvin Holman. Zie zijn picca op Holmans website elmannaz.com. Volgens een reaguurder is Schrijn trouwens een neefje van Holman. Dus... het cirkeltje is rond: Holman werkt voor Reddion en heeft zijn vriend cq. neef Schrijn gevraagd om te figureren op deze fake-site. Reddion-directeur Stil wist hier van, maar loog tegen GeenStijl om dit onder de pet te houden.
Een excuses voor die leugens en misleiding hebben we nooit gekregen.
De kous is hiermee echter nog niet af: Reddion blijkt in opdracht van Unilever de auteurswet te hebben overtreden, zo schrijft Hyped: De Reddion-medewerker plaatste feauteaux van Silvie Meis. Meis zal waarschijnlijk een schadevergoeding eisen omdat ze ongevraagd in deze sluikreclame is gebruikt.