achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Kiezersbedrog bij Nationaal Songfestival

Money, money, moneyDe voorrondes van Nationale Songfestival blijken doorgestoken kaart te zijn. Onwetende televisiekijkers wordt geld uit de zak geklopt en managers van de kandidaten proberen middels sms-bommen hun artiest in de finale te krijgen. Zo laat de TROS, de omroep die het evenement registreert, mensen middels dure sms'jes danwel telefoontjes op hun favoriete kandidaat stemmen, terwijl de deelnemers al lang en breed de studio hebben verlaten en de prijsuitreiking inmiddels achter de rug is. Wat nou publieke omroep? Dit is gewoon keiharde business...
In de voorrondes, waarvan er inmiddels twee achter de rug zijn, strijden kandidaten voor een plekje in de felbegeerde finale, die op 22 februari staat gepland. Gekozen is voor een opzet waarbij zowel een vakjury als de televisiekijker zijn oordeel velt over hetgeen ten tonele wordt gebracht. Eén finalist wordt aangewezen door de jury en één door het Nederlands publiek. In die uiteindelijke finale is het een vakjury die de doorslag geeft over wie ons land op 12 mei mag vertegenwoordigen op het Eurovisie songfestival in het Turkse Istanboel.

Voor 1600 euro verstuurt computer 2500 stemmen Ingewijden hebben echter tegenover GeenStijl verklaard dat er tijdens de voorrondes gerommeld wordt met de uitslag. Artiesten, die bereid zijn de nodige euri in hun carrière te investeren, kunnen stemmen kopen om zo tot de finale door te dringen. Voor 1600 euro verstuurt een speciale sms-computer bijvoorbeeld in één klap 2500 stemmen.

Bovendien blijkt dat de uitslag van de voorrondes niet rechtstreeks wordt uitgezonden. Terwijl de kijker bijvoorbeeld afgelopen donderdag nog bijna een uur lang per sms (40 eurocent per bericht) of telefoon (45 eurocent per minuut) kon stemmen, was de uitslag in de Pepsi-Stage al lang en breed bekend. De manager van één van de deelnemers vertelt GeenStijl nog steeds verbijsterd te zijn. "Ik zat allang met de artiest in de auto op weg naar huis, terwijl de mensen in het land hun voorkeur nog aan het doorbellen en sms'en waren."

De tweede voorronde van het Nationaal Songfestival begon afgelopen donderdag om 20.25 uur, maar kort na 22.00 uur stonden de artiesten en het aanwezige publiek- met de uitslag op zak - alweer buiten. De stemcomputers van de TROS waren echter nog tot 22.50 uur bereikbaar. Kijkers konden dus per sms danwel telefoon blijven stemmen op hun favoriet, terwijl de winnaars allang bekend waren en de uitslag al was opgenomen. De 'live-uitzending' op Nederland 2 werd achtergehouden en pas na de programma's E.R. en het Sportjournaal de lucht in geslingerd. Er bestaat dus een gat van 50 minuten, waarin vele nietsvermoedende Nederlanders voor 40 dan wel 45 eurocent per keer hun stem uitbrachten. De verwarring werd nog eens vergroot doordat in bijna alle televisiegidsen stond vermeld dat het een 'rechtstreeks' verslag betrof vanuit de Pepsi-Stage. Een mooi zakcentje dus voor de 'grootste familie van Nederland'.

Een woordvoerder van de TROS zegt desgevraagd over het 'doorstemmen': "We hebben tijdens de uitzending van E.R. een paar keer netjes een balk in beeld gebracht waarop stond dat het stemmen op een bepaald moment afgelopen was. Het klopt dat de uitzending niet live was, maar laat ik het zo zeggen: we hebben ook niet verteld dat het NIET live was.". Hij voegt er nog aan toe: "Als mensen dan toch nog stemmen, moeten ze het zelf weten."

Grote financiële belangen De bron waar GeenStijl mee sprak noemt zichzelf 'entertainmentadviseur'. Een grote jongen op de achtergrond, die één van de deelnemers aan de voorrondes onder zijn hoede heeft genomen. "Er staan grote financiële belangen op het spel. Het is niet meer zoals vijftien jaar geleden met Henny Huisman, toen de centrales plat gingen en de bedragen nog lang niet zo hoog lagen. Daarnaast zijn er nu de promotors en zelfs platenmaatschappijen, die stilletjes al een artiest onder hun hoede hebben genomen." Hen is er natuurlijk alles aan gelegen hun kandidaat in de finale te krijgen...

Onze entertainmentadviseur wil alleen spreken op voorwaarde van anonimiteit. De naam en reputatie van de deskundige is echter onomstotelijk vastgesteld. "Ik wil met GeenStijl praten omdat jullie geen commerciële banden hebben of wat dan ook, maar gewoon het nieuws brengen." Lachend: "Op jullie, eh... stijlloze manier uiteraard." Hij erkent overigens ook zelf stemmen te hebben 'gekocht'. Zo betaalde hij 1600 euro voor 2500 sms'jes, die vanaf meer dan 60 verschillende telefoonlijnen naar de TROS werden verstuurd. "Volgens de reglementen van de TROS is dit toegestaan en de kans is zeer groot dat ook andere belanghebbenden eenzelfde actie ondernomen hebben."

De technologie en de manier van sms-stemmen bestaat namelijk al lang: ook bij Idols waren er al geruchten dat van dergelijke methoden gebruik gemaakt werd. GeenStijl toont echter voor het eerst onomstotelijk aan dat dergelijke praktijken inderdaad voorkomen. Als er maar wordt betaald. Onze bron meldde ons onder meer de naam van het bedrijf dat de stemmen verstuurt en gaf enkele (financiële) details over de manier waarop deze manipulatie van de uitslag in zijn werk gaat.

"Met 10.000 euro krijg ik een artiest in de finale" De entertainmentadviseur zegt een sms-bedrijf te hebben ingehuurd, louter omdat de TROS dit in de reglementen toestaat. "Er is geen sprake van fraude, iedereen mag zo vaak stemmen als hij wil." Hij erkent dat het vooral de TROS en de sms-bedrijven zijn die garen spinnen bij deze methodiek. Voor de artiesten kan het zeker in de voorronden wrang uitpakken.

De woordvoerder van de TROS bagatelliseert de uitspraken van onze insider. "Uiteindelijk zagen we toch dat de kwaliteit donderdag won. En in de finale zal een ervaren vakjury de beslissingen nemen. Het is hetzelfde als een fanclub die massaal e-mails of iets dergelijks gaat versturen en iedereen oproept op een kandidaat te stemmen. Dat hou je altijd. Maar blijkbaar is het veld van stemmers zo breed dat het toch geen invloed heeft gehad." Hij vergeet er gemakshalve bij te melden dat in de voorrondes één finalist wordt uitgekozen door louter en alleen de stemmen die hij of zij van het Nederlands publiek heeft gekregen. Volgens de regels van de TROS mag er 10 keer per toestel gestemd worden.

Want dat er blijkbaar ook commerciële partijen met grote belangen aan het sms'en zijn geslagen, vindt de TROS geen probleem. De woordvoerder zegt dan ook dat het niet nodig is extra technische maatregelen te nemen, of om de regels te veranderen zodat het sms-stemmen eerlijker verloopt. Volgens de TROS is het aantal stemmers zo groot, dat dit soort acties niet opvalt.

Onze bron spreekt dit echter pertinent tegen: "Ik kan garanderen dat ik met 10.000 euro wel een finaleplaats had kunnen kopen. Het aantal sms'jes dat naar een programma wordt verstuurd, is namelijk helemaal niet zo hoog. Ik heb deze informatie van de sms-bedrijven, die dit redelijk nauwkeurig kunnen inschatten." De TROS zelf weigert overigens de stemcijfers van de afgelopen twee voorrondes openbaar te maken.

Pijnlijk natuurlijk voor de meeste artiesten, die aan de voorronden meedoen en die niet het geluk hebben van een 'stille vennoot'. Onze entertainmentconsultant stelt dan ook dat de financiële krachten op de achtergrond inmiddels zo groot zijn dat het eerlijke en belangeloze stemgedrag van de kijkers ondergesneeuwd raakt. Wij verheugen ons nu al op Idols 2...

Check: het Nationale Songfestival.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.