Kapotschrijven, de nieuwe Greenpeace methode
Voor het gemak laten we het principe of kernenergie cool danwel stom is buiten beschouwing. Gisteren het nieuws dat Delta, het elektriciteitsbedrijf dat een nieuwe kerncentrale wil bouwen, in ernstige financiële problemen verkeert. Deze bewering komt van een onderzoeksbureautje dat in 'groen' zit. Deze bewering kan best kloppen, maar wat we nergens lezen, is dat het onderzoek in opdracht van Greenpeace is uitgevoerd. Het nieuws werd dus zonder enige kanttekeningen door financiële persbureaus gebracht, zelfs serieuze kranten pakten er mee uit. Dus Greenpeace gefeliciteerd. U hebt gemerkt dat publiceren over -eigen- uitwassen schade toebrengt aan uw bedrijf. Dus logisch dat je nu de rollen omdraait en andere bedrijven 'onafhankelijk' kapot laat schrijven. Slim gedaan. Greenpeace heeft de financiële berichtgeving op een zelfgekozen moment gemanipuleerd en niemand die het door had. Overal zagen we dat luie journalisten Spring Associates een 'onderzoeksbureau' noemden. Maar Spring Associates is een 'strategy consulting firm'. En dat betekent dat ze de PR-strategie van een bedrijf ondersteunen met ingewikkelde onderzoeken voorzien van heel veel tabellen en cijfertjes. Het is een bedrijfje dat normaal gesproken wordt ingezet voor het zogenaamde Greenwashing. Dit is een nieuw type nieuwsmanipulatie waar we nog geen naam voor hebben. Dussss... Mediamanipulatie en kapotschrijven als nieuwe stealth techniek? Amateurs. It takes one to know one!