De 2009 Auto Death Watch
Gefeliciteerd. Opel, Saab, Chevrolet, Cadillac, Hummer, Ford, Mazda (ja Mazda), Dodge, Jeep en al die anderen kregen gratis geld ter waarde van 15 miljard dollar van George Wouter Bush. En u snapt dit best. Want uit onze poll blijkt dat u de autoindustrie nergens de schuld van geeft. Maar laten we de vergelijking van dit blog eens checken. In 2007 verkocht General Motors 9,37 miljoen automobielen en maakte $38,7 miljard VERLIES. Toyota Motors verkocht toevallig ook 9,37M auto's en maakte $17,1 miljard WINST. (bron:Reuters) Dat zijn toch geinige feitjes over die Amerikaanse mega-prutsers. Nog een leuk feitje: ruim 100 jaar na de eerste T-Ford, lanceert Ford de nieuwe F-150, de Redneck T-Ford. Er zit ruim 100 jaar innovatie tussen deze auto's. Het verbruik per kilometer na 100 jaar research: gelijk, namelijk 1 op 7,2. Wat nou Amerika autoland van de wereld? Amerika = Prutsers. En nu naar Nederland. Die autobouwers zijn de draad even helemaal kwijt. Goed, veel merken mijden de AutoRai dit jaar als de pest. Maar het nieuwe concept van de Rai, waarbij automobielen van verschillende typen naast elkaar komen te staan -in plaats dat elke fabrikant zijn eigen stand heeft- dreigt nu ook te mislukken. Fabrikanten hebben liever niet dat hun auto's per klasse, IRL vergeleken worden. Terwijl de keuze voor de hand ligt. Gaan we in 2009 voor de huidige A8, of toch de nieuwe 7-serie. Wordt het de nieuwe A4 of de opgefriste 335d. Wordt het voor de stagiaire een 1-serie of toch een aangeklede Golf. Het blijft ook voor ons lastig, die keuzes in crisistijd...