GeenStijl: het nieuwe Vrij Nederland
Voor u geknipt uit de Adformatie, het huis-aan-huisblad van Multilul Nederland. Een column van Michiel Bicker Caarten, voormalig hoofdredacteur van BNR en hier vooral bekend door zijn audiocolumn over de Azijnbode. Michiel zit tegenwoordig ook in de advertising media consultance en mag dus maandelijks zijn licht laten schijnen over de ontwikkelingen in de media. En nu even bukken allemaal want er worden wat veren anaal ingebracht. Zeg maar gerust een heel donzen dekbed: "In de jaren zestig en zeventig was Vrij Nederland de schrik van het establishment. Vaak schokkend, soms smakeloos en er stond veel in over seks. Maar voor de lezers was Vrij Nederland precies goed. Een journalistiek topproduct, dat regelmatig Den Haag in beweging bracht en zelfs ministers deed wankelen. Welnu, we hebben in de 21ste eeuw eindelijk een nieuw Vrij Nederland en het heet GeenStijl. En het establishment van de 21ste eeuw spreekt er schande van." Dank je wel Michiel, dat kistje bier komt je kant op. Even vragen wat het links-intellectuele magazine dat al jaren zieltoogt in 's lands tijdschriftenrekken zelf hierover te zeggen heeft: "De opkomst van de onder de gordeljournalistiek is een gevaarlijke ontwikkeling. Research verrichten, de feiten checken, hoor en wederhoor toepassen die hele journalistieke instrumentenkist wordt in toenemende mate tot overbodig verklaard. De pers bevindt zich op een hellend vlak." Driewerf hoera voor het ethisch besef van een pinda...