Logo Balkenende twee keer betaald
Voor wie wel een leven heeft en het dus niet was opgevallen. Onze rijksoverheid heeft sedert vorige maand een fonkelnieuw logo. Het oude was blijkbaar versleten en dus werden de paarse broeken van designbureau Studio Dumbar aan het werk gezet voor een nieuw beeldmerk. Kost 60.000 euri taxpoet en een lange zoektocht langs nieuwe afbeeldingen, kleuren, invalshoeken en de Griekse mythologie. Maar dan heb je ook een pracht van een geünificeerde grafische identiteit. Het rijkswapen met de bekende leeuwen in het wit tegen een stijlvolle blauwe achtergrond. Dat het ministerie van Algemene Zaken al tijden exact hetzelfde logo (blauw op witte achtergrond) hanteert mag geen bezwaar heten. Dat het de vierkante brilmonturen van Studio Dombo waren die datzelfde logo ontwierpen en daarvoor OOK zijn betaald blijkbaar evenmin. De ultragrijze woordvoerder van JééPéé laat weten dat alle Europese aanbestedingsregels keurig zijn nageleefd en er dus wat hun betreft niet al te zwaar getild moet worden aan het tweemaal betalen van dubbele content. En ook de gespikkelde bretels van Dumbar zien geen problemen: "Achteraf kun je zeggen dat de zoektocht overbodig was, maar dat weet je niet vooraf" aldus Creative Media Advertiser Communication Consultant Strategy Agent Tom Dorresteijn vanachter zijn dampende mok Frappuchino. "Wanneer begint eigenlijk de nieuwe Postbus 51 campagne?"