GeenStijl blog
De 3 grootste marketingstunts in Nederland
In de wereld van marketing draait het vaak om op te vallen en grote indruk te maken. Zeker door de grote veranderingen in internet-marketing afgelopen jaren, worden de manieren waarop bedrijven hun klanten vinden alleen maar gewiekster. We gaan even terug in de tijd en bekijken hoe Nederland door de jaren heen een aantal briljante marketingstunts heeft gekend. Voorbeelden van hoe marketingstrategieën een groot succes kunnen worden, ook in de offline wereld. Wil je zelf ook een marketing stunt uithalen of je marketing verbeteren of anders aanpakken, bekijk wat Underdog marketing en sales voor jouw bedrijf kan doen. Bekijk eerst met ons deze out of the box marketingstunts om inspiratie op te doen.
Heineken's gigantische biertap
Heineken, een merk dat wereldwijd synoniem is geworden met Nederlands bier, weet als geen ander hoe je een publiek moet verrassen. Een van hun meest opvallende marketingstunts vond plaats in 2011. Ze hebben toen een reusachtige biertap geïnstalleerd op de Dam in Amsterdam. Deze meerdere verdiepingen tellende biertap, werd gepresenteerd als de grootste ter wereld. En dan heb je natuurlijk direct de internationale media op de stoep. Niet alleen was het een indrukwekkende installatie, mensen konden hun eigen biertje tappen. En dat eigen biertje tappen was ook in die tijd al een succes om te delen met je online vrienden. Wat volgde was een enorme buzz op sociale media. Een effectieve stunt die ingezet werd om merkloyaliteit te vergroten.
T-Mobile’s gratis internet in de trein
Een andere memorabele marketingstunt kwam van T-Mobile, intussen gefuseerd met Tele2 tot Odido, die in 2013 besloot om treinreizigers te helpen de rit wat meer ‘online’ te maken. Ze zorgden namelijk voor gratis WiFi in een aantal treinen van de NS. En nu denk je, wat is daar precies bijzonder aan? Maar 11 jaar geleden was openbare WiFi nog zeldzaam. Je moest van geluk spreken als er ergens goede verbinding te verkrijgen was. De slogan die T-Mobile bedacht had te promoten was ‘altijd verbonden’. Een combi van hun eigen diensten en de behoefte van mensen om altijd overal online te zijn. De stunt was een strategische zet om hun merk te associëren met innovatie en supersnelle internetverbinding. Gelukt, want ze waren een voorloper in het toegankelijk maken van WiFi in openbare ruimtes zoals de trein.
De Mona Toetjestruck
Mona, bekend om hun heerlijke toetjes, lanceerde in 2018 een smakelijke marketingstunt door een 'Toetjestruck' door het hele land te laten rijden. Deze truck, volledig gevuld met zo ongeveer het hele assortiment aan Mona-toetjes, maakte stops op verschillende locaties waar mensen gratis konden genieten van hun favoriete toetjes. Het was een groot succes op sociale media, waar de stunt aardig wat aandacht kreeg. Mensen deelden enthousiast foto's en video's van hun Mona-ervaringen, wat zorgde voor een virale marketingcampagne. Mona creeerde een gevoel van gemeenschap en plezier, passend bij de merkidentiteit die ze wilden uitstralen. Een briljant en simpel voorbeeld hoe een concept invloed kan hebben op potentiële en huidige klanten. Deze drie stunts laten zien hoe je een bijzondere indruk op je doelgroep kan achterlaten. Een combinatie van opvallen maar ook daadwerkelijk waarde toevoegen. Of het nou gaat om een vers getapt biertje, gratis internet of een lekker toetje. Mensen worden blij als ze laagdrempelig betrokken worden bij een merk.